Het is je natuurlijk ook wel opgevallen: hele expressieve hairstyles zijn geen trend. Behalve in kosmopolitische steden waar je groen en blauw haar ziet met veel uitgroei, de grungy look. Maar verder is het de tijd van de stille luxe. Simpele styles met veel glans. Vergis je niet, het vraagt om mega veel verzorging. Ik sprak met Kirsti Solberg, head of training ofwel creative director voor de Scandinavische landen. Van het kappersmerk Sebastian.
1. Er zijn geen dominante haartrends meer
Kirsti: ‘De afgelopen paar jaar zagen we een haartrend die nogal undone eruit zag, alsof je er weinig aan gedaan hebt. Ook met kleuring, je ziet een al dan niet fake uitgroei, een quasi slordigheid. Ik denk dat de Corona-pandemie hier deels debet aan is. We konden niet meer naar de kapper, we moesten het zelf thuis zien te onderhouden. We werden nonchalanter over onze looks.’
‘Toch gaf dat ook ruimte aan een andere trend die we nu zien opbloeien. Mensen gingen meer over op verzorging van hun haar, en low-maintenance kleuring zoals een balayage. Ook de maskers met een tintje zijn booming geworden. Een mix tussen verzorging en een lichte touch-up van je (natuurlijke) haarkleur.
2. Toch is er een trend te noemen: stille luxe
Kirsti vergelijkt het met de trend in mode: geen grote logo’s meer, maar juist hele mooie stoffen. Investeren in het materiaal. Daarin past ook mooi die behoefte aan verzorgingsproducten voor je haar.
‘Veel vrouwen, zeker als ze jong zijn, houden hun haar naturel in kleur en qua model. Make-up is ook niet overdadig aanwezig (subculturen daargelaten). De look is naturel, maar er moet wel ergens een beetje shine zijn. Het is een subtiele manier om de mensen om je heen toch het idee te geven dat je bijvoorbeeld goed verdient, terwijl dat misschien niet zo is. Het is een pretentieuze trend, van de pretenders, zoals we ze noemen.’
‘Ook in kleuring wordt nu veel meer gewerkt met natuurlijke tinten, ook in de donkere kleuren. Als er maar glans in zit en de verzorging zichtbaar is. Mensen hebben geen behoefte meer om het in your face te communiceren hoe goed ze het hebben en dat te tonen via uiterlijkheden.’
Kirsti is zelf enorm expressief, neem alleen haar haarkleur al: in twee verschillende kleuren als een colorblock. Haar make-up is prachtig afgestemd. Haar tattoes zijn zorgvuldig gekozen. Persoonlijk vindt ze de stille luxe-trend mooi maar ook wat saai. ‘Iedereen gaat er hetzelfde uit zien. Ik moet zeggen dat mensen in Amsterdam toch net iets expressiever nog zijn dan bijvoorbeeld in de grote steden van Noorwegen en Zweden en zo. Het is meer grungy, de look waar we het aan het begin over hadden. Het is een groep die toch een statement wil maken, een anti-boodschap wil geven aan het snobisme.
3. It’s all about haircare
Wat moeten we leren over haarverzorging? Voorheen kon je dankzij styling de verzorging nog een beetje verdoezelen, maar nu er minder heftig gestyled wordt, en meer gepolijst, is die gezonde basis van je haar heel belangrijk geworden.
Toch vertellen kappers al jaren dat hun klanten hun haar goed moeten verzorgen. Het bleef een ondergeschoven kindje. Pas nu valt het kwartje, lijkt het wel.
Maar, het is ook vrij recent dat de haircare industrie meer vertelt over de verzorgende stoffen in de producten. Vooral nu er meer over stoffen gesproken wordt die men herkent uit de huidverzorging. Over vitaminen, mineralen, over vochtbindende stoffen als hyaluronzuur, over zuren als fruitzuren die de haarschubben sluiten en de haren laten glanzen. Nu die parallellen meer getrokken worden, er een duidelijker referentiekader is, wordt het beter gesnapt.
Volgens Kirsti moet de kappersbranche ook de hand in eigen boezem steken. ‘Men dacht altijd: the proof is in the eating of the pudding: je ziet hoe mooi het haar geworden is, toch? Welk ander bewijs heb je nodig? Het bewijs van een werkende crème heeft bijvoorbeeld meer tijd nodig, weken zelfs.’
‘We zijn nu ook meer gaan communiceren over het layeren van verzorgingsproducten voor je haar. De vraag naar uitleg vanuit de consument ook sterker aanwezig.’
4. Welke verzorgende ingrediënten zijn belangrijk in haircare?
‘Hyaluronzuur is absoluut belangrijk,’ zegt Kirsti, ‘en we gebruiken het al heel lang, zelfs al lang voordat het in skincare een trend werd. De B-vitaminen zijn belangrijk. De zogeheten ‘plex’-producten zijn belangrijk geworden, omdat ze de haarvezels binnen in het haar versterken. Werden daarvoor eerst eiwitten gebruikt, nu zijn het fruitzuren.’
‘Sebastian No.Breaker is een ware hit hierin. De kracht van de zuren is dat ze makkelijker in de haarschacht kunnen komen waar ze de verbindingen kunnen herstellen die beschadigd raken door haar kammen, haar kleuren, et cetera. Aan de buitenzijde zorgen ze uiteindelijk voor mooi gesloten haarschubben waardoor de glans en veerkracht verhoogd wordt. Je gebruikt dit product alleen in de lengten van het haar, van halverwege tot de punten. Op handdoek droog haar.
Kirsti wil ons daarnaast ook op het hart drukken om toch echt met enige regelmaat, eens in de twee maanden minimaal, een kuurbehandeling te laten doen bij de kapper. Dat effect houdt lang aan, je hebt er veel profijt van. Je haar ziet er gezonder uit, en laat zich beter stylen.
5. Welke producten hebben we echt nodig voor ons haar?
‘Shampoo, natuurlijk, maar kies vooral een shampoo die bij je haartype en je hoofdhuidtype past. De shampoo moet ook absoluut mild zijn. Gebruik na elke wasbeurt een conditioner om het haar te verzachten en te beschermen.’
‘Verder is de treatment belangrijk, voor elk haartype, of het nou geblondeerd, grijs, krullen of dik of fijn is. Je treatment geeft nog meer bescherming aan het haar en ook veel hydratatie. Je haar heeft vocht nodig om mooi te blijven. Doe dat eens per week.’
Ze tekent daarbij aan dat je niet per se alle producten uit 1 lijn hoeft te gebruiken. Om in de sfeer van Sebastian te blijven: de Penetraitt treatment kan heel goed met de Hydre Shampoo als het haar ook veel hydratatie nodig heeft.
Als je gaat stylen heb je ook verzorging nodig. Bijvoorbeeld de Sebastian No.Breaker om gespleten haarpunten te voorkomen. Als je veel haar hebt is een olie weer handiger of een ‘plex’ product.
6. Wat een uitkomst: de hybride producten
Als het om styling gaat, willen we natuurlijk quick & easy producten. Verzorgend, reparerend en styling ineen. Potion 9 van Sebastian is wereldberoemd en No.Breaker is hard op weg dit ook te worden.
‘Ook superfijn is de Thickefy foam,’ zegt Kirsti voor dunner haar. ‘Dark Oil hoort ook in het rijtje thuis. Het geeft glans, en je kunt het prima gebruiken tijdens het föhnen als warmteprotector. Deze olie voelt dik aan op je hand maar zodra je het door de lengte van je haar trekt wordt het heel lichtgewicht.
Tot slot, een leuke vraag aan Kirsti welke producten ze mee zou nemen als het er maar twee mochten zijn: ‘Dat zou Penetrate treatment voor hydratatie en versterking van de haren zijn en Potion 9 voor hydratatie en een licht volumegevend effect. Als er geen elektricititeit zou zijn dan wordt het Potion 9 en Dark Oil!’
Haar one and only daily hero is Shine Define, die gebruikt ze steevast nadat ze Texturizer Liquid Gel voor volume in haar haar heeft gedaan.
Als jij vragen hebt over je haarkleur, stel ze meteen, we zorgen altijd dat je via de BeautyJournaal redactie antwoord van ons krijgt! Gebruik hiervoor het contactformulier op de site, onder vermelding van ‘Lieke’
Bezoek hier de Wella Professional website voor een salonlocator, en de nieuwste haartrends.