Stel je toch eens voor dat er software is waarmee je online eens per maand je huid zodanig kan scannen, dat er precies aan af te lezen is hoe het met jou mentaal en fysiek gaat. Aan de veranderingen in kleur, structuur, hydratatiegraad, ontstekinkjes. Als je er dan ook nog data aan koppelt over je hartslag en beweegscores, krijg je meteen meer inzicht in je gezondheid.
Deels bestaat dit al, het is alleen niet geïntegreerd, dan wel op de grote schaal verkrijgbaar. Deels bestaat het al, er moet alleen nog veel meer (soorten) data verzameld worden om maatwerk adviezen te kunnen geven, mentaal en fysiek tegelijk. Je huid als poort naar je algehele gezondheidssituatie.
Adviezen die variëren van skincare aanpassing, aanpassingen in je voedingspatroon, je ontspanningspatroon, je slaapritme, noem het maar…..uiteindelijk kan alles gekoppeld worden, en is de huid de ingang naar jouw algehele gezondheid.
Ayurveda
Eigenlijk en feitelijk is de huid dat ook. Vanuit de oudheid zijn er vele gezondheidprogramma’s, denk alleen al aan Ayurveda, die kunnen ondersteunen. De Germaanse geneeskunst kent ook mooie inzichten.
Holistisch werken niet nieuw
En natuurlijk, schoonheidsspecialisten en therapeuten die holistisch werken, met oog voor leefstijl, doen dit ook, vanuit hun kennis en kunde. Praktijkervaring, mens-gedreven, niet data-gedreven. Want het grote verschil is nu dan dat je data-gedreven adviezen krijgt door algoritmen.
De beauty industrie zit er bovenop en allerlei termen passeren de revue om een naam te kunnen geven aan deze nieuwe ontwikkeling: van psychodermatologie, mindfull beauty tot neurocosmetica.
Wat is er zo leuk aan neurocosmetica
Persoonlijk vind ik neurocosmetica het leukst, omdat het cosmeticagebruik koppelt aan een gevoel van well-being. De impact van verzorging – van structuur, het gevoel op je huid tot de geuren – op je zenuwstelsel, op je brein. We weten natuurlijk al lang dat er effect is, maar het kan nu ook steeds beter onderzocht worden. Ik heb informatie gezien van een Spaans merk dat deze zomer haar wetenschappelijk opgezette onderzoeksresultaten zal presenteren. Maar lees ondertussen ook nog eens dit Franse onderzoek, dat wel net iets minder gedetailleerd is uitgevoerd.
Binnen dit kader van neurocosmetica kun je een aantal belangrijke groepen van werkzame stoffen/technieken onderscheiden:
- Adaptogenen: dit zijn stoffen die helpen te ontspannen, vaak zijn het kruiden zoals rhodolia, ashwaganda en basilicum (deheilige basilicum)
- Neuropeptiden: die hun bekendheid te danken hebben aan het feit dat ze heel oppervlakkig in de huid zenuwen kunnen ontspannen.
- Aromatherapie: het gebruik van aromatische olien stimuleren je gemoedstoestand zoals ontspanning.
- Mindfulness en ontspanningstechnieken: sommige zg. neurocosmetica breng je aan met speciale tecnieken om het effect te versterken. Denk bijvoorbeeld aan facial yoga of een lymfedrainage.
- Stemmings beinvloedende stoffen: denk hierbij wederom aan aromatische olien zoals lavendel, maar ook geurstoffen als sandelhout, vanille, roos, groene thee, cacao.
Wil je weten welke cosmetica merken stoffen bevatten die neuro-beïnvloedend zijn? Onderzoek dan eens dicht bij huis Dr. Hauschka en ook REN.
Merken om te volgen
Ook de verwerking van CBD in skincare kan onder neurocosmetics gerekend worden. We schreven er al eens een mooi artikel over. Verder vind ik dit merk I.D. Swiss Botanicals heel leuk, en helemaal inspelend op de kernwaarden van neurocosmetica. Het is (nog) niet in Nederland te koop. De focus ligt eveneens bij de endocannabinoide receptoren in de huid, die verbinding hebben met het brein.
Deze zomer zal ik je meer vertellen over een recent uitgevoerd onderzoek naar neurocosmetica. Ondertussen word ik razendnieuwsgierig naar wat data-gedreven tools kunnen gaan betekenen voor onze geest en onze huid. Jij ook? Wil je me iets vertellen over dit onderwerp, mail me dan gerust op info@beautyjournaal.nl
Liefs!
ps: zoek je nog wat verdieping, hier is nog wat leeswerk:
1. Turner, E. (2023, Jan 2). Psychodermatology looks at how our thoughts affect our skin, and it’s about to trend for 2023. Glamour. Available at https://www.glamourmagazine.co.uk/article/psychodermatology-uk-what-to-know
2. London, B. (2022, Mar 4). ‘Mindful beauty’ is the new trend that will give you a glow inside and out. Glamour. Available at https://www.glamourmagazine.co.uk/article/what-is-mindful-beauty
3. SkyQuest Technology Consulting Pvt. Ltd. (2023, Mar 1). Neurocosmetics market is expected to surpass USD 2.69 billion by 2030 at a CAGR of 8.4% from 2023 to 2030; Growing awareness among consumers about the role of neuroscience in skin care and beauty products to elevate market growth. Available at http://tinyurl.com/urneavn5