Ze test je huid DNA op collageen, antioxidanten, barrièrestructuur, pigmentatiestoornissen. Meten = weten.

10:14 - 06:08
luistertijd 10:14 - leestijd 06:08

Ik heb het in mijn 25-jarige carrière als journalist in de beautywereld al vaker meegemaakt: (vrouwelijke) chemici die werken aan formuleringen voor grote bedrijven en op een dag denken. Het moet anders, ik wil andere skincare maken, effectiever en gezonder. En dan is een eigen merk is een feit.

Dit is ook het verhaal van de Belgische Barbara Geusens. Ze ontwikkelde een huid-DNA test en Nomige skincare, en schreef ook nog een boek, Het Cosmeticacomplot. Om jou te helpen te genieten van skincare die echt wat betekent voor je huid. Geen fabels, maar feiten, alles wetenschappelijk onderbouwd. Weg van de chemofobie.

Op zoek naar genen die pigment verstoren

Barbara Geusens is wat ze in België noemen een bio engineer. Ze studeerde cel- en genbiotechnologie. De stap naar cosmetica kwam doordat haar doctoraat deels gefinancierd werd door het farmaceutisch bedrijf Pierre Fabre. Ze maken medicijnen maar ook cosmetica, waaronder Avene. Het bedrijf had bij haar onderzoeksgroep de vraag neergelegd om onderzoek te doen naar hyperpigmentatie. Niet cosmetisch maar echt op gen-therapeutisch niveau.

Intrigerend: de business achter cosmetica

‘Mijn formule werkte zo goed dat Pierre Fabre het gepatenteerd heeft, en door mijn ervaringen daar leerde ik hoe een uitvinding vermarkt kan worden,’ vertelt ze enthousiast in ons video-interview. ‘Ik vond dat een super interessant traject ook: de business erachter. Voordat ik uiteindelijk zelf ondernemer werd en mijn eigen lijn ontwikkelde, heb ik ook nog ervaring opgedaan als productonwikkelaar bij multinational Omega Pharma. Zij maken OTC-producten als Lactacid en Wartner, maar ook Biodermal.

Haar acne was de motivatie

Na al haar ervaringen kon het niet uitblijven dat Barbara ook haar eigen formules zou gaan ontwikkelen. Ze vertelt dat ze veel last had van acne, zo rond haar dertigste. Barbara: ‘Ik kwam er niet van af. Ik heb mezelf gestimuleerd om iets te ontwikkelen. Ik had al zoveel geprobeerd, het leverde geen resultaat. Ik liep ook de tegen de communicatie aan. Ik vond dat er veel onduidelijkheid was over formuleringen en wat er in zit en hoe dat dan moet werken. Veel adviezen zijn subjectief en tegenstrijdig. Acne is een multifactorieel probleem.

Teveel agressieve middelen

‘Waar ik ook tegenaan liep is dat het vaak te agressief behandeld wordt. Het wordt dan alleen maar erger. Mijn formule werd er een met salicylzuur en vulkanische klei met veel mineralen, wat vetstoffen. Ik maakte een dag- en een nachtcreme. Het zit nog steeds in mijn lijn, die ik overigens Nomige heb genoemd.’

DNA-huidswap

Nomige is een woordspeling op het woord genoom. Barbara heeft haar concept heel consciëntieus aangepakt. Zo beveelt ze aan om eerst een DNA-swap van je huid te laten maken. Je krijgt hiervoor een setje opgestuurd met duidelijke handleiding en je verstuurd het per post. Dit kost 100 euro. Zo weet zij precies welke producten je echt nodig hebt.

Meten = weten

Barbara: ‘Het is een andere insteek dan adviseren op basis van kijken en voelen, of op basis van commercialiteit, zoals dat bij de parfumerie gebeurt: verkopers adviseren merken die voor hen die week in de bonus zitten. Met mijn test wordt getoetst op collageen, antioxidanten, barrièrestructuur, pigmentatiestoornissen. Ik wil echt objectieve meetwaarden zodat ik iemand echt gericht kan helpen.’

De kenmerken van je blauwdruk

Overigens, en zo gaat het met de meeste DNA testen: ze gaan uit de het DNA palet waarmee je geboren bent. De epigenetica doet niet mee: hoe je leefstijl genen heeft geactiveerd of gedeactiveerd. Dat neemt niet weg dat als uit je test komt dat je verhoogde aanleg voor pigmentstoornissen hebt, en je ziet ze ook als je in de spiegel kijkt, dan weet je dat die genen in de loop van je leven actiever zijn geworden dan je zou willen.

Barbara: ‘Daarom vragen we ook naar de leefstijl en die leggen we naast de risico’s die we zien in de huid-swap. We moeten daarbij ook rekening houden dat genen niet altijd verantwoordelijk zijn voor een huidprobleem, leefstijl op zich kan dat namelijk ook zijn.’

Compacte routine

Als je de DNA-test (gecodeerd, dus zonder persoonsnaam) hebt gedaan, krijg je ook op maat gemaakte producten van Nomige. Het bestaat uit een nacht- en dagcrème en een nacht- en dagserum. Dit neemt niet weg dat er ook mooie basisproducten zijn die je kan kopen zonder die test. Geen verplichting dus.

Ik kon zelf de getinte spf testen en het is een erg mooi product. Het egaliseert de huid, geeft glow en geeft optimale bescherming tegen UV-straling. Jammer is dat het in een zo’n kleine tube zit;-) Zonnebrandcrème moet je immers royaal smeren.

Barbara’s producten zijn online te koop maar inmiddels ook bij schoonheidsspecialisten. Ook voor huidtherapeuten en cosmetisch artsen in het een interessant merk om op te nemen. Juist vanwege het oprechte concept, het is geen ‘marketing’ merk.

Epigenetica, de uitdaging

Omdat Barbara veel data verzameld over huidkenmerken heeft ze een mooie basis om nog veel meer interessante producten te gaan ontwikkelen. ‘Ik wil daar inderdaad op termijn meer mee gaan doen. Zo wil ik ook de epigenetica gaan meenemen in tests, want dan heb je een DNA roadmap van je huid zoals hij nu is. Het geeft mij dan nog meer kans om huidproblemen omkeerbaar te maken. Pigmentatiestoornissen, acne, verouderingsprocessen.

Terugkoppeling:bevalt het?

Omdat het natuurlijk niet gegarandeerd is dat je bij maatwerk ook echt het best passende krijgt, zal er altijd na een aantal weken een terugkoppeling komen om te analyseren hoe de skincare bevalt, vertelt Barbara. ‘Het kan gebeuren dat je een aanpassing op een formule nodig hebt. Dat verzorgen we dan. Dit kan ook gebeuren als iemand medicijnen moet gaan nemen waardoor de huid verandert, ook dan schakelen we.’

Hoe clean is Nomige?

Op mijn vraag of Barbara iets met clean beauty heeft, begint ze hard te lachen. ‘Het is helemaal niet gereguleerd,’ zegt ze. ‘Hoewel ik het niet hard op uitspreek, heb ik natuurlijk ook wel stoffen waarmee ik niet (meer) werk. Neem parabenen, het conserveermiddel. Het resoneert slecht bij de consument, maar als onderzoeker ben ik er nog steeds van overtuigd dat het een adequate stof is. Nu wordt op grote schaal phenoxyethanol gebruikt, maar deze stof is lang niet zo goed onderzocht geweest op veiligheid – als conserveermiddel – als paraben.

Haar boek: een inleiding in de feiten en fabels over cosmetica

Barbara vindt het heerlijk om over alle feiten en fabels te praten als het om cosmetica productie gaat. Zelfs zo, dat ze er onlangs een boek over uitbracht: Het Cosmeticacomplot. Voor Barbara begint alles bij de concentratie van stoffen en die zijn in cosmetica over het algemeen dermate laag, dat de volksgezondheid niet in het geding is. Ook beklemtoont ze dat de huid vrijwel ondoorlaatbaar is – tenzij de huidbarriere kapot is. Maar, zegt ze, we staan natuurlijk aan veel meer stoffen bloot, vanuit onze omgeving, voeding, milieu. Het is zinvol om naar stapeling van stoffen te kijken.

Chemofobie

Barbara benadrukt dat we momenteel in een tijd leven waarin het soms lijkt alsof veel cosmetica giftig is, en dat is niet terecht. Het spook van de chemofobie kan groter lijken dan het is. Dat neemt niet weg dat wetenchap niet statisch is, en er de afgelopen twee decennia steeds meer stoffen verboden dan wel in zwang zijn geraakt. De EU-wetgeving is daarbij strenger dan de Amerikaanse bijvoorbeeld. Barbara beaamt dat voortschrijdend inzicht goed is. Ze denkt zelfs dat er over dertig jaar niemand meer in bikini op het strand loopt, vanwege het risico op huidkanker. Ik vind dat we nu in een hele mooie gezondheidsbewuste tijd leven ,als tegenhanger van die chemofobie.

Hoe makkelijk is het nog cosmetica te ontwikkelen?

Op mijn vraag of ze het geen uitdaging vindt om juist in deze tijd cosmetica te ontwikkelen, antwoordt ze bevestigend. ‘Juist omdat alles zo onder de loep ligt. Voor elk ingrediënt waar je blij van wordt, is ook wel iets negatiefs te melden. Tegenover elke positieve studie staat wel weer een negatieve studie. Je moet, als je echt een eerlijk overzicht wilt hebben, naar het geheel van alle studies op een onderwerp kijken. Dan krijg je een evenwichtiger beeld. Bij clean beauty bijvoorbeeld wordt het vaak uit de context gehaald, er wordt gefocust op een kant van een verhaal. Er wordt angst gecreëerd, dan ontstaan er hypes en dan kan het uit de hand lopen.’

Ze vervolgt: ‘Ik kan me echt kwaad maken over mensen die zeggen dat je kanker krijgt van antizonnebrandproducten. Als je dan ziet dat jonge mensen deze producten niet meer gebruiken, maar ook geen andere adquate zonbescherming kiezen, dan wordt het gevaarlijk.’

Cosmetica is emotie, waar ook techniek

Met haar boek Het Cosmeticacomplot helpt Barbara je om je angst voor cosmeticachemie weg te nemen, eerlijk uit te leggen hoe cosmetica geproduceerd wordt, welke veiligheids- en werkzaamheids protocollen gevolgd worden, de wetgeving, en geeft ze je handvaten om de voor jou beste skincare producten te vinden. Ze respecteert de emoties waarmee cosmetica omgeven is, maar weerlegt het als de feiten niet kloppen.

De komende tijd zal Barbara nog nieuwe producten ontwikkelen, dus hou de website van Nomige in de gaten!

Lees ook