Eerst kwam het in de mode op: kopieën van dure designers, rechtstreeks van de catwalk in de kledingwinkels voor confectie. 25 Jaar geleden was dat al een makkie. Peperdure crèmes namaken was toen nog lastig, maar dankzij artificial intelligence is dat nu ook een fluitje van een cent geworden. Skincare Generics zegt nu voor 40 dollar een bijna perfecte kopie van kostbare La Mer en Augustinus Bader producten te hebben. Het geheim? Farmaceutische ervaring en goede AI programma’s. Ik heb er een uitgesproken mening over, die lees je onderaan het artikel.
Net zo luxe, maar veel goedkoper
De eerste drie producten van Skincare Generics zijn direct gericht op de crème de la crème van de huidverzorging. De Lavish Cream, Hydrating Cream en Hyaluronic Skin Serum worden gepositioneerd als betaalbare alternatieven voor Augustinus Bader’s The Rich Cream, La Mer’s Creme De la Mer, en Dr. Barbara Sturm’s Hyaluronic Acid Serum. Allemaal producten die meer dan 300 euro kosten.
Door ten minste 80% van de ingrediënten van de luxe producten te matchen, streeft Skincare Generics ernaar om vergelijkbare resultaten te leveren zonder de exorbitante prijs. Dit zou kunnen betekenen dat je huidverzorging van topkwaliteit kunt ervaren zonder je bankrekening te plunderen.
Geïnspireerd door de productie van generieke medicijnen
Henderson, die meer dan vijftien jaar ervaring heeft in de farmaceutische industrie, haalde inspiratie uit de wereld van generieke medicijnen. Net zoals generieke medicijnen de kerningrediënten van hun dure tegenhangers nabootsen, wil hij consumenten dezelfde ervaring bieden als high-end huidverzorging, maar dan voor een fractie van de prijs. “Waarom moeten we honderden dollars betalen voor ingrediënten die we voor veel minder kunnen namaken?” Met AI en een focus op ingrediëntenanalyse hoopt hij de kloof tussen luxe en betaalbaarheid in huidverzorging te overbruggen.
AI maakt het verschil
De rol van AI is cruciaal. Het maakt grondige ingrediëntenanalyses waardoor heel nauwkeurig recepturen kunnen worden gekopieerd. AI helpt niet alleen bij het onderzoeken van ingrediënten, maar ook bij het optimaliseren van de volgorde en concentratie, zodat de producten dezelfde eigenschappen en effecten kunnen bereiken als hun dure tegenhangers.
Overigens is AI niet alleen interessant voor het maken van dupes, tijdens een internationaal congres van de Shiseido Group dat gehouden werd in Lissabon, leerde ik ook hoe machtig prachtig AI ingezet kan worden om steeds betere formuleringen te maken met high tech ingredienten. Daarover ga ik je binnenkort nog meer vertellen. Ik vind dat ook interessanter dan rondbazuinen dat je dupes maakt.
Patenten omzeilen
Wat patenten op formuleringen betreft, heeft AI natuurlijk ook een oplossing om ze te omzeilen. Het zoekt gewoon naar alternatieven met een moleculaire vergelijking en stelt dat combinaties voor met eenzelfde werking. Zo omzeil je inbreuk op patenten. Ook het maken van tijdrovende tests op effectiviteit gaat met AI veel sneller. De robot kan voorspellen hoe producten op je huid zullen presteren. Zo krijg je ook sneller de juiste textuur en effectiviteit boven water.
De snelgroeiende dupe cultuur, 1,1 miljard tags op TikTok
Skincare Generics komt met haar idee natuurlijk op het heetste moment van de ‘dupe game’. De populariteit van dupes groeit explosief, vooral op sociale media. TikTok is bijvoorbeeld dé plek voor beauty-liefhebbers die betaalbare, luxe alternatieven zoeken. De hashtag #makeupdupes heeft al meer dan 1,1 miljard weergaven op TikTok, en de zoekopdrachten naar dupes van huidverzorging zijn in het afgelopen jaar met 123% gestegen.
De trend van betaalbare dupes is overigens niet nieuw: merken zoals E.l.f. Cosmetics en NYX bieden al jaren goedkopere versies van populaire producten. Toch blijft het dupliceren van high-end huidverzorging zoals Crème De la Mer uitdagend, nu ja, het valt eigenlijk wel mee, vind ik.
90% match is te halen qua receptuur via AI
De Hydrating Cream van Skincare Generics doorliep vijf versies voordat deze voldeed aan de standaarden van Skincare Generics. Toch slaagde het erin om 13 van de 14 primaire ingrediënten te matchen met het origineel – een resultaat dat zonder AI en Hendersons’ farmaceutische achtergrond niet makkelijk gerealiseerd zou kunnen zijn.
De producten worden in Amerika via de eigen website verkocht, en men schat dat het over een jaar ook via Amazon verkocht zal worden.
Er is al zoveel moois dat ook betaalbaar is
Ik ben heel benieuwd. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het afgelopen decennium de kwaliteit van skincare zo ontzettend verbeterd vindt, dat je echt niet meer honderden euro’s hoeft neer te tellen voor een crème. Ik ken genoeg vrouwen die dol zijn op Paula’s Choice, the Ordinary, Avene en Cerave. Om maar eens een dwarsstraat te noemen.
Zelf ben ik erg onder de indruk van Mediplorer en Esse Skincare. Ook ga ik je binnenkort meer vertellen over de skincare van Calecim. En op dat Shiseido congres kwam ik nog meer parels tegen, waarover binnenkort ook meer.
Dupe communicatie is flauwe marketing
Verder vind ik de wereld van dupes de zoveelste marketing hype. Veronderstel je dupes maakt van merken die straks bij jonge generaties niet eens meer bekend zijn, dan valt er nog weinig duping-communicatie te bezigen. Het is natuurlijk een perfecte kapstok om je eigen, nieuwe merk onder de aandacht te brengen. Hoe flauw. Wees origineel in plaats van de copycat koning uit te hangen.
Maar goed, zoals gezegd, in de mode dealen ze er al decennia mee en blijft er altijd een selectief publiek die echte, originele product wil. De marketing van de kostbare merken zal door copycat business alleen maar onderscheidender moeten worden, met focus op het ambachtelijke verhaal.
To be continued!