Prijsstijgingen houden de omzet op peil, maar afnemende volumes maken vernieuwing onmisbaar voor merken die relevant willen blijven. 1 op de 4 is inmiddels een early adaptor shopper.

03:17 - 01:58
luistertijd 03:17 - leestijd 01:58

Ondanks de stijging van de prijzen van cosmetica kopen consumenten minder, maar door de prijsverhogingen blijven de verkoopcijfers stabiel. Desondanks is er een dringende behoefte aan innovatie, zo blijkt uit een wereldwijd onderzoek onder 2.500 respondenten uit landen zoals het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, China, Zuid-Afrika en Brazilië, gepubliceerd op CosmeticsDesign.com

Kopen om de sleur te doorbreken

De resultaten laten zien dat er behoefte is aan nieuwe triggers voor beleving, die kunnen bijdragen aan verkoopstimulering. Consumenten zoeken naar manieren om de dagelijkse sleur te doorbreken, zoals het omschreven wordt, en geven steeds vaker toe aan FOMO (fear of missing out), wat zorgt voor een toename in de vraag naar spannende en nieuwe ervaringen. De veronderstelling dat nieuwe producten beter zijn, speelt hierbij ook een rol.

Meer omzet, minder winst

Uit marktsurveillances blijkt dat de prijzen in 2023 zijn gestegen. In het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten was 95% van de omzetgroei te danken aan prijsverhogingen. Dit is mooi maar ook tricky, het maakt ook kwetsbaar. De verkochte hoeveelheden liepen namelijk behoorlijk terug. Tussen 2021 en 2023 stegen de verkopen met 13% in waarde, terwijl de volumes met 6% daalden.

Innovatie pusht verkoop

Wereldwijd kopen mensen minder en wennen ze aan minder kopen. Businessconsultants in de industrie waarschuwen dat producenten moeten inspelen op deze trend door een meer impulsieve dynamiek te activeren om hun innovatiestrategieën te ondersteunen. In totaal wordt geschat dat 75% van de nieuw op de markt gebrachte producten noodzakelijk is voor grote spelers om hun innovatiekracht te behouden.

Hoe winkelt men?

Om de vaart erin te houden moet er veel meer op de behoefte aan nieuwe ervaringen ingespeeld worden. De helft van de bestaande productcategorieën zou achterhaald zijn en niet meer weerspiegelen hoe mensen daadwerkelijk winkelen. Een op de vier consumenten is inmiddels een early adaptor. Het zegt wel wat….

Verveeld met de routine

Consumenten willen niet langer dezelfde routine; ze zoeken naar kleine momenten van spanning, variaties die een onderbreking van de alledaagse sleur bieden. Het gaat niet om vernieuwing omwille van vernieuwing, maar om momenten die eruit springen. De gebruikservaring telt: hoe voelt het, smeert het, wat is het resultaat?

Disruptive products

In de huidige tijd, waarin consumentenvoorkeuren worden beïnvloed door sociale media zoals TikTok, chatbots en social listening, moeten multinationals (met name) hun innovatiestrategieën opnieuw evalueren. Om succesvol te blijven, is het cruciaal voor merken om te investeren in zowel verbeteringen van bestaande producten als in producten die lekker out of the box zijn, de boel even opschudden met wat verrassende gekkigheid, om zo een balans te bieden tussen het vertrouwde en het onverwachte.

Het aanbieden van dezelfde producten jaar na jaar zonder vernieuwing is niet langer genoeg om consumenten geïnteresseerd te houden. Consumenten zijn op zoek naar nieuwe ervaringen en als een merk hen hierin niet kan volgen, zullen ze overstappen naar andere merken.

Het belangrijkste is uiteindelijk de productervaring: de relatie met de consument begint pas echt na de aankoop.

Lees hier al onze business (trend) artikelen.

Lees ook