Er zal onderzoek worden gedaan naar de werkzame ingrediënten in cosmetica en naar de manier waarop mensen de producten gebruiken.

02:53 - 01:44
luistertijd 02:53 - leestijd 01:44

Er zal onderzoek worden gedaan naar de werkzame ingrediënten in cosmetica en naar de manier waarop mensen de producten gebruiken.

Doel is om vrouwen te helpen om betere keuzes te maken als het gaat om huidverzorging. ,,Vrouwen én mannen smeren steeds meer cosmetica op hun huid, maar er bestaat een gerede kans dat dat meer kwaad doet dan goed”, zegt professor dr. Martino Neumann, hoofd dermatologie bij het Erasmus MC in Rotterdam.

Arts-onderzoeker drs. Jetske Ultee van Velthuis Kliniek ziet dagelijks vrouwen met huidproblemen die zijn ontstaan door gebruik van cosmetica. ,,Veel crèmes bevatten bijvoorbeeld alcohol en parfum. Dat kan chronische huidirritatie veroorzaken waardoor de huidveroudering juist sneller gaat.”

Een groot aantal producten doen volgens Ultee niet wat ze beloven. ,,Reinigers zijn vaak agressief, veel crèmes bevatten onvoldoende werkzame stoffen om effect te sorteren en zelfs natuurlijke ingrediënten zoals menthol, bergamot, eucalyptus, lavendel en pepermunt kunnen huidaandoeningen veroorzaken.”

De Velthuis Kliniek en Erasmus MC willen het cosmetica-aanbod en de schadelijke gevolgen van het smeergedrag van Nederlanders in kaart brengen.

Neumann: ,,Als de cosmetische bedrijven en de dermatologen de handen ineen slaan, kunnen we prachtige dingen bereiken.” Ultee: ,,Tien jaar geleden was er een maatschappelijke discussie over kleur- en smaakstoffen in snoep. Nu gebruiken fabrikanten die nauwelijks meer. Wij hopen dat we met dit onderzoek soortgelijke veranderingen kunnen bewerkstelligen.”

Na het lezen van dit bericht vroegen wij ons wel af of het nou aan de consument ligt ( want die gebruikt verkeerde cosmetica) of aan de fabrikanten die met producten komen die niet doen wat ze beloven. Wij belden Jetkse Ultee zelf.

‘ Veel consumenten weten nog altijd niet wat hun huidtype is en smeren met een te vette crème bijvoorbeeld.  Of ze zijn overgevoelig voor een bepaald ingrediënt, maar weten niet welke. Het is belangrijk dat de consument hier eens goed naar kijkt zodat ze ook kritischer worden ten opzichte van bepaalde producten en beloftes. We leven nog een beetje in een baat het niet dan schaadt het niet wereld. Wanneer de consument beter weet wat werkt en wat niet stellen ze hogere eisen en moeten fabrikanten met betere producten komen met ingrediënten die daadwerkelijk bewezen zijn. Wanneer dit niet gebeurt, blijven fabrikanten hierin laks en verandert er niets. En dan kom je eigenlijk in een soort vicieuze cirkel terecht.  We willen niet dat de consument dom wordt gehouden zoals nu nog vaak gebeurt. We moeten ze er juist bij betrekken.’

Lees ook:

De zes meest gemaakte huidverzorgingsfouten

Checklist voor een goede anti-rimpelcreme

Op beautyJournaal TV: Prof. Wiechers over stimuli om huidcellen langer in leven te houden

Lees ook