De make-up trends uit de jaren negentig keren terug
Nostalgie viert wederom hoogtij. Oude televisieprogramma’s als Saved By The Bell en de oude imago’s van sterren als Madonna, Uma Thurman en Kate Moss zijn weer populair. Ook make-upproducten uit de jaren negentig zijn weer helemaal terug.
Revlon brengt bruine klassieker Sandstorm terug
In 1999 lanceerde Revlon een lippenstift, Sandstorm genaamd. Deze transparante, donkerbruine, glanzende lippenstift werd een sensatie. In advertenties van Revlon droeg model Cindy Crawford de lippenstift, haar donkere lippen fel contrasterend met haar beige outfit. Na verloop van tijd raakte de lippenstift uit de gratie en verdween hij uit de winkel. Maar in maart 2014 bracht Revlon Sandstorm opnieuw op de markt, nadat uit een rondvraag aan klanten was gebleken dat die hem weer wilden hebben.
Anno 2014 hebben we het prachtige bruin van Dior!
Taille jeans en maxijurken
Erg verrassend is de terugkeer van de elegante bruintint eigenlijk niet. Deze zomer stond op trendgebied helemaal in het teken van de jaren negentig, met de lichte spijkerbroeken met hoge taille, de korte truitjes, de Birkenstocks en de gebloemde maxi-jurken die overal in het straatbeeld opdoken. Yep, de jaren negentig zijn terug. We willen er weer uitzien als Cindy Crawford, Kate Moss, Gwen Stefani, Jennifer Aniston en Gwyneth Paltrow.
Heroin chic: donkere lippen
Natuurlijk waren er in de jaren negentig meerdere make-uptrends, maar een natuurlijk uitziend gezicht, met weinig rouge, donkere lippen en donkere wenkbrauwen was dominant. We hadden lippen die er uitzagen alsof ze bevlekt waren door rode wijn en als reactie op de overdaad aan rouge van de jaren tachtig, moesten gezichten mat en bleek zijn. Heroin Chic was ook groot, met slordige, nonchalante make-up, die er uitzag alsof je al een paar dagen op straat liep. Nagels waren knalrood of zwart.
Anno 2014: MAC Pure Heroine
De trend die je nu ziet is uiteraard niet helemaal hetzelfde als de make-up in de jaren negentig. Het is een eerbetoon, geen kopie. Het gezicht mag nu een gezonde glans hebben en de lippen krijgen de tint van diverse soorten bessen.
Zangeres Lorde maakte een collectie voor MAC, met daarin onder meer een lippenstift in een donkerpaarse tint die ze Pure Heroine noemde en er uitziet als de kleuren die in 1997 op de catwalk werden gebruikt.
Vrouwen die echter een echte jaren negentig make-up willen, kunnen nog steeds de producten aanschaffen die destijds populair waren. Shop Mac Pure Heroine hier online!
Check ook de plum colors die Monique testte.
Clinique Black Honey: legendarisch
Clinique lanceerde in 1989, aan de vooravond van de jaren negentig, Black Honey Almost Lipstick. Hij werd een hit. Deze lippenstift was bijna zwart, maar werd, eenmaal opgebracht, mooi transparant en onopvallend.
De kleur was door Clinique ook al op de markt gebracht in 1971, maar deze transparante, glanzende versie maakte het tot een van de grootste hits van de jaren negentig.
“Hij heeft iets dramatisch, maar is toch niet te zwaar”, zegt Beth Mumm van Clinique over deze legendarische lippenstift. “Vrouwen wilden niet meer zo lang bezig zijn met hun make-up als in de jaren tachtig. Ze wilden één product hebben dat simpel en toch elegant was.”En zo is Black Honey nog steeds de bestverkopende lippenstift van Clinique. Wereldwijd wordt er elke twee minuten één van verkocht. SHOP! Deze lipstick van Clinique hier online.
Hot in the nineties maar ook nu: Benetint
Die vraag naar eenvoud was ook verantwoordelijk voor een an der cultproduct uit de jaren negentig: Benefit Benetint, een kersenrode lippenstift en rouge in één. Het product was al in de jaren zeventig ontwikkeld, maar werd razend populair in 1991, toen bekende visagisten als Kevyn Aucoin and Sonia Kashuk het gingen gebruiken.
“Benetint was zo’n product waarmee je er uitzag alsof je geen make-up ophad”, zegt Maggie Ford Danielson, wiens moeder de oprichter van Benefit was. “Subtiliteit was erg populair.” Benetint is nog steeds één van de best verkopende producten van het merk en inmiddels is de collectie uitgebreid met drie nieuwe tinten.
Onze tester Ghita is er nog altijd dol op, lees maar.
Uma deed het met Chanel Vamp in Pulp Fiction en Madonna in Take a bow…
Chanel Vamp nagellak, het beroemdste cult make-upproduct van de jaren negentig, was absoluut niet subtiel. Uma Thurman droeg de bloederige, bijna zwarte kleur in de film Pulp Fiction (1994). Madonna droeg hem in de videoclip van haar hit Take a Bow (eveneens 1994). Gina Viviano, een visagist die voor Chanel werkt, gebruikte de kleur onlangs voor de nagels van actrice Jennifer Connely bij een fotosessie voor de Italiaanse editie van Vogue. Viviano zegt zelfs dat ze door deze nagellak bij Chanel wilde gaan werken. “toen ik Madonna met deze nagellak zag, was ik om”, zo zegt ze. “Ik draag deze kleur al vijftien jaar op mijn teennagels.” SHOP! hier voordelig Chanel nagellakken.
Blauwe nagellak – zo hot
Bij jonge meisjes was in de jaren negentig blauwe nagellak populair, zoals Sky van make-upmerk Hard Candy. Deze kleur werd beroemd in 1995, toen actrice Alicia Silverstone er op de Amerikaanse televisie over praatte ten David Letterman. De kleur is nog steeds te koop en is nog steeds populair.
“We werken aan een jubileumcollectie, omdat het merk twintig jaar bestaat”, zegt Stu Dolleck, de directeur van NuWorld Beauty, dat Hard Candy heeft overgenomen. “We brengen de populairste kleuren uit de jaren negentig weer op de markt. We gaan er van it dat het een groot succes wordt.”