Google stort zich op de wellness-markt, want daar de ligt toekomst…
9,3 miljard euro aan cosmetisch medische behandelingen in de US
We worden steeds ouder. In Amerika steeg de levensverwachting van 75,4 jaar in 1990 naar 78,7 jaar in 2014. Nou willen we allemaal graag wat langer leven, maar we willen er, als het even kan, ook zo lang mogelijk goed uit blijven zien. Plastische chirurgie is dan ook populairder dan ooit tevoren, mede door de toenemende populariteit van botox en fillers. Zo werd in de VS in 2013 ruim 9,3 miljard euro uitgegeven aan deze behandelingen. Maar de zoektocht naar de eeuwige jeugd beperkt zich niet tot de behandelkamers van cosmetische artsen…
Cosmeceuticals booming
Aan anti-aging cosmetica wordt nog veel meer geld uitgegeven. De nieuwe cosmeceuticals, een combinatie van cosmetica en een farmaceutisch product, alleen al brengen jaarlijks zo’n 3,9 miljard euro op. En dat terwijl veel consumenten tamelijk sceptisch zijn over de werking van deze zogenaamde wonderproducten, waarvan nog steeds niet afdoende is bewezen dat ze ook daadwerkelijk werken. Toch brengen alle grote merken, waaronder Bayer Schering, Merck, Novartis Pfizer, Wyeth, Procter & Gamble, Johnson & Johnson, Unilever, Avon, Elizabeth Arden, Estée Lauder, Revlon en L’Oreal, ze nu op de markt.
Zoek jij interessante cosmeceutical merken en producten? Shop hier.
32,5 miljard aan supplementen
Dan zijn er ook de pillen en drankjes die de macht van de tijd en de zwaartekracht te lijf moeten gaan. In de VS wordt jaarlijks ruim 32,5 miljard euro aan vitaminen en andere supplementen omgezet. Toch is de werkzaamheid van al deze pillen ook nog lang niet bewezen.
Een walhalla voor je supplementen, vind je hier.
Elektronische gezondheidsgadgets
Naast alle crèmes, injectienaalden, pillen en poeders is er tegenwoordig ook een ware explosie van technologie op het gebied van gezondheid en welbevinden. Fitbit en Jabra armbanden zijn razend populair. Er zijn honderden apps die precies bijhouden hoe we bewegen, wat we moeten eten en hoe lang we moeten slapen om zo gezond mogelijk te zijn. Er zijn zelfs apps die voorspellen hoe lang je zult leven, gebaseerd op je dieet, je medische geschiedenis, je BMI, je familiegeschiedenis, je manier van leven en tal van andere factoren.
Fitbit armbandenShop Fitbit armbanden hier online.
Gelet op de enorme interesse in het verlengen van het leven, het welbevinden en er zo lang mogelijk goed uit blijven zien, is het niet vreemd dat het zakenleven zich op deze trend heeft gestort – er valt tenslotte geld te verdienen. Zo heeft nu ook Google zich op deze markt gestort, met de ietwat cryptische website Calico, waar Art Levinson directeur van is.
Moleculair bioloog Levinson gaat onze leefkwaliteit verlengen
Nu zijn er veel charlatans in de wereld van het er jonger uitzien en je jonger voelen, maar Art Levinson weet waar hij het over heeft. Hij is een vermaard moleculair bioloog die van 1995 de baas was van het Amerikaanse biotechnologische bedrijf Genentech en dat ook bleef nadat het bedrijf in 2009 werd gekocht door Roche Pharmaceuticals voor 36,4 miljard euro. Onder zijn bewind ontwikkelde Genentech baanbrekende medicijnen tegen kanker, zoals Avastin en Herceptin.
Hij is een van de meest gerespecteerde topmannen van de VS en Genentech staat al jaren bekend als een van de beste werkgevers van het land, wat vooral komt door de unieke cultuur die Levinson er wist te creëren. Nu hij directeur is geworden van Calico, is hij nog steeds lid van de raad van bestuur bij Genentech en is tevens voorzitter van Apple, waar hij Steve Jobs vervangt. Levinson zat ook in de raad van bestuur van Google, maar daar nam hij in 2009 ontslag.
Art LevinsonHet is nog niet helemaal duidelijk was Calico.com precies is, maar als het gaat om het verbeteren van de levensverwachting en de kwaliteit van het leven, is Art Levinson de meest ideale persoon. Hij heeft al heel wat zeer waardevolle bijdragen geleverd, en daardoor zijn we heel benieuwd naar wat er nog gaat komen.