Zo maak je als man indruk met Kerst
Ben je ook zo blij als die Kerst voorbij is? Mijn hemel, wat een ingewikkeld feest is het toch! Er komt zoveel bij kijken. Het ergste vind ik wel dat het altijd gezellig moet zijn. En dat allemaal omdat de Christelijk Messias op 25 december in het jaar 1 geboren is. Jezus kennende, denk ik dat hij het helemaal niet erg had gevonden als we met zijn geboortedag wat relaxter waren omgesprongen.
Op je Paasbest uitzien
Er moet gegeten worden, veel gegeten, er dienen altijd ingewikkelde gerechten te worden gemaakt, die we de rest van het jaar nooit maken en die daardoor ook vaak mislukken, grootgrutter Albert Heijn transformeert opeens in een exquis catering bedrijf waar Maison van den Boer vergeleken de Lidle bij is en je moet er op je Paasbest uitzien (excusez le mot), terwijl geen kostuum of feestjurk meer past na die Romeinse orgie van voedsel en drank.
Slecht gesteld met de creativiteit
In ieder geval vind ik het geven en krijgen van cadeaus het enige leuke van die twee opeenvolgende dagen in december. En vraag me niet waarom, maar ik ontleen er ook een soort van plezier aan om cadeau-adviezen te geven aan mannen. Misschien wel omdat het zo slecht is gesteld met de creativiteit van mijn seksgenoten. Of zou het een gebrek aan interesse en passie zijn dat het niveau van de geschenken minimaal is? In ieder geval noemde iemand me laatst de Gift Whisperer. Beetje vergezocht, maar wel geestig.
Een cadeau met een dubbel effect
Als je nog niets hebt gekocht voor je geliefde (m/v) is dit mijn Kerst-tip 2016. Het is een cadeau met een dubbel effect op de ontvanger. Je geeft haar een parfum. Weinig origineel, zul je zeggen. Maar het wordt een stuk origineler, romantischer en persoonlijker als je dat parfum laat personaliseren. En dan bedoel ik niet dat je de geur op maat laat samenstellen. Ook plezant. Maar wel heel erg prijzig als je het goed laat doen. Zoals bij Floris in Londen waar een instapprijs voor een bespoke parfum 4500 harde Britse ponden is. Bovendien gaan we dat niet meer redden voor deze Kerst.
Uitblinken door een eenvoud
Nee, met personaliseren bedoel ik dat je van je geliefde de initialen, naam of anderszins op de parfumfles laat aanbrengen. Geen vrouw ter wereld die dat niet stoer, vertederend, lief en kicken tegelijk vindt. Bij Skins Cosmetics staan deze dagen maar liefst drie parfumhuizen met gepersonaliseerde geuren in de schappen en elk op hun eigen manier. Van het Newyorkse niche-merk Le Labo, waarvan vooral het parfum The Noir 29 tranentrekkend lekker is, is bekend dat ze hun etiketten, die uitblinken door eenvoud, ter plekke (dus in de shops zelf) laten voorzien van de naam van de koper.
Bij het parfum komt een setje letters
Heel anders doet parfummerk Byredo het met hun nieuwste Eau de Parfum, toepasselijk Unnamed geheten. De fles van deze bijzondere jubileumgeur met een vleugje gin (Byredo bestaat 10 jaar) heeft een etiket dat leeg is. Bij het parfum komt een setje met letters, waarmee je zelf een naam kunt bedenken. Mijn lief heet Dymphna en als ik voor haar dit parfum zou kopen als verrassing (en die verrassing is er nu af), dan zou ik het parfum bijvoorbeeld Prinses D kunnen noemen. Op de site www.unnamed.com kun je zien hoe die gekozen naam op het etiket staat. Vervolgens kun je dat etiket op Instagram plaatsen. Zou ik als ik jou was pas doen als je het cadeau gegeven hebt.
Gestoken in een fraai leren omhulsel
Tenslotte is er het Parijse prachtmerk Atelier Cologne, dat colognes creëert, die beduidend minder vluchtig zijn dan hun soortgenoten. Want van colognes is bekend dat de frisheid evenredig is aan de korte duur dat je ze ruikt.
Vanaf deze week krijgt iedereen die bij Skins een 100 ml fles van Atelier Cologne koopt een 30 ml flesje er gratis bij, dat gestoken is in een fraai leren omhulsel waarop de initialen van de drager kunnen worden geplaatst. En met al dat moois voor haar kan het niet anders dan dat Kerstmis 2016 een feest van de vrede en niet van het vreten wordt.