Het is dat onze Ode tijdens een veel te druk bezocht event in een Amsterdams koffiebarretje voor de introductie van een nieuwe CC cream met spf 40 geen kans zag het nieuws op te snuiven, tijdens een exclusief interview met educatie manager Maree Psarianos, bij L’Oréal in Hoofddorp, werd alles weer goed gemaakt. Maree werkt niet alleen voor het merk, ze is wellicht ook een van de grootste fans;-) “Mijn huid is gewoon clear geworden, het is geweldig. CC till I die!”
Verkocht voor 1,2 miljard dollar
IT Cosmetics, dat tegenwoordig in handen is van L’Oréal – ja heus, het werd 8 jaar na de oprichting voor een slordige 1.2 miljard dollar verkocht, werd opgezet door in de Amerikaanse tv-anchor Jamie Kern Lima. Ze had last van rosacea en zocht naarstig naar make-up die niet alleen uitstekend camoufleerde voor de niets ontziende camera’s maar ook zinvolle huidverzorgende eigenschappen had. Ze ontwikkelde haar eerste CC cream in samenwerking met dermatologen en plastisch chirurgen, zo luidt de historie. De golden key: een hybride product dat make-up en skincare samenvoegt.
Haar merk werd razend populair, zelfs zo dat ze haar tv-werk inruilde voor fulltime betrokkenheid bij IT Cosmetics. Na acht jaar was het bod van de multinational waarschijnlijk onweerstaanbaar. In the pocket dus, en Jamie gaf aan überhaupt te willen stoppen met haar tv-werk, en haar focus op haar familie te verleggen.
Zoveel was ik al te weten gekomen, voordat ik Maree op een regenachtige dag op het L’Oréal kantoor in Hoofddorp ontmoette. Een geweldige vrouw, oorspronkelijk Australisch, van Griekse komaf, en nu 16 jaar in Nederland woonachtig. Haar dochter is even oud als ik: 18!
Vanuit Australië naar Nederland
Terwijl ik even bijkom, met een kop koffie, van mijn lange zoektocht in de regen naar het kantoorgebouw, vertelt Maree enthousiast over haar achtergrond. Maree heeft een lange staat van dienst in beauty. Ze had een exclusieve parfumwinkel in Sydney voordat ze bij Skins Cosmetics in Nederland ging werken, en later nog 7 jaar bij Coty. Toen L’Oréal haar vijf jaar geleden vroeg om de launch van IT Cosmetics in Nederland te begeleiden, hoefde ze niet lang na te denken.
“Ik was thrilled, in Nederland moest het merk echt nog opgebouwd worden, in Duitsland bestond het al langer. Ik ben meteen in de auto gestapt en naar Duitsland gereden. Het merk is zo geweldig, door de manier waarop het is gemaakt, maar ook door de kwaliteit, CC till I die!, zeg ik altijd.”
Make-up + skincare
Op mijn vraag waarin het merk zich dan zo onderscheidt, vertelt ze: “Er is skincare in de producten verwerkt. In de originele CC+ cream zit hyaluronzuur, vitamine A, B, C en D. In de CC+ Nude Glow Niacinamide zit ook hyaluronzuur, en dat zit ook in de CC+ Natural Matte maar daar zit ook Air Licium in, een matterende, talgreducerende stof.
I am IT, I own IT
“Sinds ik de CC cream ben gaan gebruiken zijn mijn pigmentvlekken enorm afgenomen. Mijn huidkwaliteit is verbeterd. Ik vind CC cream als productsoort überhaupt iconisch. Weet je dat het de manier waarop vrouwen make-up dragen echt veranderd heeft? Onze slogan is niet voor niets I am IT, I own IT. Elke vrouw is prachtig en elke vrouw verdient het om zich mooi te voelen, daar staat het merk voor.”
Ook van de lancering van de nieuwe Your Skin But Better CC + Natural Matte spf 40 die “matt but not flat” is, heeft ze hoge verwachtingen. Dat er tijdens de introductie in de Amsterdamse koffiebar zoveel van fans het merk op af zouden komen, had ze niet verwacht. Het is goed teken!
Be yourself, in een wereld die niet authentiek is
Maree vertelt me vertelt me hoe belangrijk ze het vindt dat elke vrouw zich goed kan voelen over zichzelf. “Ik denk dat de wereld van vandaag behoorlijk nep is. Nep is niet het woord eigenlijk, maar het is niet authentiek, je ziet het één, maar in werkelijkheid is het wat anders.”
Huid wordt niet geretoucheerd
“Voor make-upreclames worden nog altijd enorm geretoucheerde foto’s gebruikt. Je ziet geen ‘echte’ vrouwen. Met IT Cosmetics willen we dat veranderen, juist laten zien hoe bijzonder echte, authentieke schoonheid is. Wij fotoshoppen de gezichten van onze modellen dus ook niet. We staan bekend als een ‘complexion brand‘, en we laten echte mensen met hun gewoon hun eigen huid zien.”
Meiden van 18 willen wel een filtertje
Ik vind het mooi om te zien dat het merk de natuurlijke schoonheid van vrouwen zo op de voorgrond zet. Grappig is natuurlijk dat de meeste meiden van mijn leeftijd (18) helemaal niet zo gepositioneerd willen worden. Wij willen er juist ouder uitzien, en we maskeren graag oneffenheden. Maree vindt het interessant als ik haar dit vertel, ze wist het niet.
Als je huidproblemen hebt
Jamie en Maree delen huidproblemen. Jamie had rosacea, Maree vooral pigmentvlekken. “Als ik nu mijn make-up verwijder, zie ik een veel egalere teint. Ook pigmentvlekken worden door veel vrouwen als storend ervaren. Dankzij fotofilters kunnen we veel verdoezelen. Dat neemt niet weg dat de druk van het schoonheidsideaal erg groot is. Ik zit al bijna 40 jaar in het beautyvak en heb al heel wat merken mogen ervaren. Niets werkt zo goed als de producten van IT Cosmetics. Voor alle soorten huidoneffecten, maar ook voor alle huidkleuren op deze wereld.”
Copycats
De producten van het merk worden inmiddels veel gekopieerd, vertelt Maree. Maar het tast haar geloof in de producten niet aan. “We waren de eersten en we blijven inclusief werken, met eerlijke before en after foto’s zodat je letterlijk ziet wat er gebeurt.”
Ook fijn: browpencil, mascara, poeder…..
Tot slot mocht ik wat producten uitproberen: een mooi wenkbrauwpotlood die een universele kleur heeft, maar die donkerder opbouwt in meerdere laagjes, een superfijne mascara die direct lengte en volume geeft, heerlijke zachte kwasten en een gezichtspoeder met zijde, geen talk! Binnenkort lees je mijn review over de nieuwe CC Matte cream + de CC spf50 op BeautyJournaal. Stay tuned!
PS: Wist je dat de Confidence in a Cream een van de best verkochte moisturizers in Amerika is?