‘Iedereen die wel eens in de VS is geweest kent ze: drugstores oftewel drogist/annex apotheek. Middenin de stad op elke straathoek (New York) of gewoon langs de snelweg bij een afrit. Altijd groot, bijna altijd een apotheek in huis en vaak 24H a day geopend. Heb je dringend behoefte aan een nieuwe mascara, middenin de nacht? Geen probleem! Het assortiment is om je adem te benemen.
Wanden vol make-up, veel meer Maybelline, L’Oreal en Revlon dan je ooit in welke Etos dan ook gezien hebt. Schappen vol shampoo’s in literformaat – aan klein doen ze hier nergens – van goedkoop tot salonmerk (Bumble & Bumble, Redken, NeXXus) gewoon in het schap. De helft van de winkel is bezet met cosmetica, of alles wat het lijf betreft, de andere helft is vaak supermarkt. Een wand met gekoelde drankjes – Vitamine Coca Cola, Ice Tea in 10 smaken, Flavored Waters met of zonder suiker, allerlei Ice Coffee, maar ook melk en water in jerrycans.
Overdaad schaadt hier echt niet
En ook apart; schappen vol met medicijnen, over the counter, dus gewoon pakken en meenemen. Slaapmiddelen, heavy pijnstillers, alles waar je bij ons een recept voor nodig hebt kun je hier gewoon in je mandje gooien. En supplementen! Alle vitamines, kruiden, van 10 verschillende merken rij aan rij op de plank. Kiest u maar! Sportvoeding ook, bussen eiwitpoeder, sportrepen in 30 variaties.
Eindelijk die crème kunnen meenemen die je in een Amerikaans blad hebt gezien, of een make-up lijn van Maybelline die bij ons niet te krijgen is. Elastiekjes voor je haar zonder metaal (Eureka!), allerlei vreemdsoortige mondverfrissers of floshulpmiddelen, tanpastatubes twee keer zo groot dan bij ons, deodorant die alleen in stickvorm gemaakt wordt (sprays en rollers doen ze hier niet aan).
In Nederland heeft elke drogist een duidelijke doelgroep: Het Kruidvat is goedkoop en veel en doet niet aan winkelgenot, Etos is helder, overzichtelijk en bedient zeg maar de Albert Heijn klant. De DA drogist is met een combi van parfumerie en drogist net weer anders. In de VS heeft elke drusgstore – Walgreens, CVS, Eckhart, Duane Reed – praktisch hetzelfde assortiment, ziet er van binnen en van buiten hetzelfde uit (op het logo na) en bediend exact dezelfde klant: iedereen en alles. Vaak zitten ze tegenover elkaar aan de weg.
‘Het personeel loopt in zwarte visagisten-outfits, compleet met schortje en make-up kwasten. De helft is vaak man, of nicht eigenlijk, en houdt tevens met dik zwartomrande ogen heupwiegend de winkel in de gaten.’
Een parfumerie daarentegen kennen ze niet echt. Daarvoor ga je naar de vele Department Stores (de Bijenkorf is er niets bij). Standaard is de benedenverdieping gereserveerd voor alle high end beauty brands met eigen shops en personeel. Glitter en glamour! Elk merk heeft een paar stoelen staan waar je gratis kunt laten opmaken, voor een feestje of zomaar voor de lol. Het personeel staat strak in uniform en in full make-up klaar om je van dienst te zijn. Het is een genot om zo’n department store gewoon eens door te steken en om je heen te kijken. Buzzing with energy!
Een groep apart is de Sephora, in Nederland ook bekend als shop-in–shop bij de V&D. De Sephora in de States zit vooral in de grotere steden en in redelijk luxe malls, herkenbaar aan de zwart/wit geblokte gevel. Oh en ah! Dit is werkelijk een droom voor elke make-up junkie. Hier geen wasmiddelen, luiers of tandenstokers, maar enkel make-up, cremes en parfum. Elk zich zelf respecterend merk heeft heer een eigen schap, met nadruk op de trendy, edgy brands: Benefit, Stila, Nars, Laura Mercier, Make Up Forever, en allerlei niche merkjes met mooie verpakkingen. Ook de parfumfan kan zich hier uitleven – er is veel meer te krijgen dan de standaard Calvin Kleins en Armani’s. Het personeel loopt in zwarte visagisten-outfits, compleet met schortje en make-up kwasten. De helft is vaak man, of nicht eigenlijk, en houdt tevens met dik zwartomrande ogen heupwiegend de winkel in de gaten.
Nee, saai is het zeker niet in Make Up Land. The real place to be….