Wie als beautyjournalist en liefhebber regelmatig op Twitter zit, kan alle tweets van deze energieke voormalig kapster niet ontgaan zijn. Bianca de Kruiff (36) heeft met de Benelux-licentie van de Poolse make-upketen Inglot naar ons idee een goudmijntje in handen gekregen. Wat een schot in de roos!
Een jaar geleden tipte make-upartist Dominique Samuel ons al over een geweldig concept dat hij in Amerika had gezien en stuurde er beeld bij door: Inglot. Nooit van gehoord natuurlijk, maar hij raakte niet uitgepraat over de fijne pigmenten en de absolute prijsvriendelijkheid van de producten, en natuurlijk de presentatie: swatchbanken vol kleuren…net wat een echte make-upliefhebber wil: smeren en verzamelen. In doosjes met wisselende samenstelling en handig gestapeld mee te nemen.
Nou, dat kan! Bianca is er zelf ook vol van: de ingenieuze Freedom Systems, waarin je alle structuren en pigmenten bij elkaar kan stoppen en omdat de doosjes magneten hebben en al dan niet van deksels vergezeld gaan, kun je ze handig stapelen.
Afgelopen 7 mei opende Bianca de Kruiff haar eerste Nederlandse vestiging van Inglot. Ze heeft een licentie voor de gehele Benelux incluis franchisemogelijkheden. In Twitterland was het opwinding alom en de eerste blogs over haar prachtige winkel verschenen al snel. Hoe komt deze voormalig kapster aan dit pareltje? De Kruiff vertelt: ‘Ik heb ooit een eigen zaak gehad, Figaro in Bennekom, en de laatste jaren bij Engels Creations in Zeist gewerkt. Naast haar was ook visagie mijn liefde. Ik had een opleiding daarvoor gevolgd bij Else le Comte in Amsterdam. Het totaalplaatje sprak me altijd erg, alleen is het vaak een ondergeschoven kindje in het kappersvak, alle aandacht en tijd gaat toch in het haar zitten.’
Twee jaar geleden ontmoette De Kruiff in Londen tijdens een training een voormalig MAC-visagist die vol vuur over Inglot vertelde. ‘Hij was lyrisch over de kwaliteit van de pigmenten. Hij liet me de palet zien van de Freedom System, een magneetpalet waarmee je je eigen doosjes met kleuren kunt samenstellen. Alles is clickable. Ik was meteen verkocht. Ik heb daarna de winkel in Londen bezocht en ik wist meteen dat ik dit naar Nederland moest gaan halen. Ik kende het totaal niet. Je werkt als kapper en visagist toch altijd met dezelfde merken. Het kwam als een grote verrassing.’
Nadat Bianca diverse ontmoetingen had gehad met de broer en tevens zakenpartner van eigenaar/oprichter Wojtec Inglot in Amsterdam, kon ze na 1,5 jaar haar eerste prachtige winkel openen. Wojtec is geen onbekende in de cosmeticawereld. Hij is van huis uit chemicus en was altijd gefascineerd door pigmenten. Hij produceerde nagellak en van lieverlee groeide zijn kleurenliefde uit tot een compleet make-up aanbod, aangestuurd door het familiebedrijf met inmiddels 240 verkooppunten wereldwijd. Alles wordt ook in eigen beheer geproduceerd.
Het is gek, maar bij ‘Polen’ krijg je niet meteen een fashiongevoel, hoe zeer daar tegenwoordig ook de mooiste fashionmodellen vandaan komen. ‘Oh, onderschat het niet hoor,’corrigeert Bianca ons meteen. ‘Ik heb mijn ogen uitgekeken in winkelcentra in Polen: zo groot en zo’n groot aanbod. Poolse vrouwen hebben echt wel gevoel voor stijl. Ze zijn supervrouwelijk en ze houden van make-up.’
Had De Kruiff het niet opgepakt, dan had Nederland voorlopig niet op de kaart gestaan, hoewel…alsof het ging rondzingen, kwamen er nadat Bianca getekend had, meerdere aanvragen vanuit ons land binnen, vertelt ze.
Angelique Stapelbroek is nu een van de visagisten die ze ook als ambassadeur is gaan inzetten. Maar er zullen vast meer visagisten gaan volgen. Haar toplocatie aan de Van Baerlestraat is niet uit de lucht gegrepen. Ze zocht een winkelgebied zijn én een pand met uitbouwmogelijkheden. De Van Baerlestraat is groot genoeg om bijvoorbeeld ook Ladies Nights te organiseren. ‘Ondernemen is risico nemen,’ vertelt ze verder, ‘en we gaan hier wel een brand bouwen voor de Nederlandse markt. Dat wil ik goed doen, in een mooie winkel op een inspirerende locatie. De prijs-kwaliteitverhouding is uitstekend. Wij vertrouwen er ook op dat we veel via mond-op-mond reclame kunnen gaan doen en we zijn heel actief met social media.
Wat is het volgende doel? ‘Een winkel in Antwerpen!’ En ze kijkt uit naar de Mixing Table waarmee ze professionals kan uitnodigen om naar hartenlust hun eigen eigen pigmenten te mengen en verwerken. Inglot is er voor iedereen: consument en professional.
Inglot is zeven dagen per week open.
Ingekomen bericht 10 november 2012: De licentie voor Inglot winkels in de Benelux zou deels gefinancierd zijn met ontvreemd geld uit de kas van het kinder kankerfonds Quality for Life, aldus De Telefgraaf op 10 november 2012. Lees hier meer over de feiten achter dit verhaal.