Afgelopen woensdag 6 juli was de launch van Gaultiers nieuwe mannengeur Kokorico. Onze journalist Hans Blommaert was erbij en doet verslag.
“Gaultier stelde de langverwachte opvolger van de monsterhit Le Male meteen na zijn herfst-winter haute couture show aan de pers voor. In Nederland moeten we nog even geduld hebben. Door een onbegrijpelijk marketingschema komt Kokorico hier pas in februari volgend jaar in de winkels.
De herfst-winter haute couture show van Jean Paul Gaulltier was de perfecte opmaat naar de lancering van het nieuwe parfum. De verzamelde pers, een handjevol beroemdheden – waaronder de adembenemend mooie Mila Jovovich – en een flinke kluit onvermijdelijke Arabische prinsessen zag een indrukwekkende show waarin zowel vrouwelijke als mannelijke modellen dramatische creaties met een hoop bont en veren showden.
De inspiratiebronnen – de film ‘Black Swan’ en het legendarische Ballet Russe van Serge Diaghilev – mogen dan niet erg origineel zijn, en de grote hoeveel heid bont en veren niet bepaald politiek correct – het was wel érg prachtig. Het is hoogst ongebruikelijk om zowel mannen als vrouwen te tonen in een haute coutureshow, maar Gaultier komt er mee weg. Zijn mannenkleding is immers net zo fantastisch, creatief en uitbundig als zijn vrouwenkleding, waarbij zijn mannen echter nooit fatjes of mietjes worden. Integendeel – het testosteron spatte van onder de veren en de glitters van de catwalk af.
Ster van de show was het Baskische model Jon Kortajarena, een werkelijk adembenemend mooie kerel in een al even adembenemend mooie lange jas van sabelbont en zwarte hanenveren. Het klinkt hysterisch, zo’n jas – alsof iemand een oude Hollywood mantel van Marlene Dietrich uit de mottenballen heeft gehaald – maar op één of andere manier zag Kortajarena er superstoer uit. Alleen Jean Paul Gaultier kan zo iets creëren.
Meteen na de show werd de pers over een ellenlange rode loper naar de nabijgelegen showroom van Gaultier gedirigeerd, alwaar tussen massa ’s trommeldende meisjes, grote etagères vol rood zomerfruit en een hoop rood licht Kokorico werd voorgesteld. En wat bleek? Kortajarena is het gezicht van Kokorico. Hij heeft de hoofdrol in zowel de printcampagne als in de commercial, beiden geschoten door Jean Baptiste Mondino.
In de commercial danst Kortajarena als een trotse Spaanse haan die wéét dat hij de koning van het hoenderhok is – wederom met de nodige veren in z’n outfit verwerkt. Alle aanwezige dames en menig heer was ter plekke smoorverliefd op Kortajarena. Hij zelf paradeerde vrolijk rond in z’n bontjas met hanenveren en ging vrolijk op de foto met ieder die dat wilde – de knul had zo te zien de dag van z’n leven. Jean Paul Gaultier was toegankelijk, opgewekt en vriendelijk tegen iedereen.
Kokorico is een lekkere geur die ongetwijfeld weer een gigantische hit gaat worden. Hij werd gecreëerd door neuzen Olivier Cresp en Annick Manardo en het resultaat is, evenals de voorganger Le Male tamelijk aanwezig en behoorlijk sensueel, een melange van vijgenblad, patchouli, ceder, vetiver en cacaobonen. De flacon is grappig. Van de zijkant bezien is het het bekende silhouet van de Le Male flacon, maar van de voorkant is het het profiel van een ruige mannenkop.
Een mooie geur, een mooie flacon, een mooi concept. Nu nog even wachten tot februari 2012!”
De Telegraaf-journalist Michou Basu maakte dit kleine filmpje van de presentatie:
Meer over mannenparfum lees je hier.