Een prachtig verhaal in The Times of India laat zien wat er gebeurt als een Westers gebruiksgoed een zg. emerging market verovert: in dit geval cosmetica.
‘Het hamsteren van mooie potten en flessen met make-up, volgestouwd met zoveel chemicaliën dat je gemakkelijk je huis ermee in de fik kan steken, is dit het nieuwe equivalent van de beroemde diamant, als a girls best friend,’ schrijft een niet nader genoemde columnist of journalist in de krant The Times of India dit weekend. ‘En opmerkelijk genoeg zal ze maar twee op de tien items die ze koopt ook daadwerkelijk gebruiken.’
‘Dankzij slimme marketingtechnieken en fraaie verpakkingen die er zo verleidelijk uitzien dat zelfs mannen er nu aan geloven, groeit de cosmetica industrie exponentioneel. Uit een recente studie blijkt dat de gemiddelde vrouw het liefst zo’n 100 duizend pond uitgeeft aan cosmetica in haar gehele leven. Een duizelingwekkend bedrag, maar wie zei dat schoonheid goedkoop kwam? De Indiase kunsthandelaar Karuna Kumar vertelt aan de krant dat al die make-up meer een feel-good factor is dan daadwerkelijk voor verfraaiing nodig is. ‘Het is het gevoel, dat ik weet dat ik met een kast vol producten eruit kan gaan zien als een ster. Ik heb in mijn kast een tiental potten premium nachtcrème staan met gouddeeltjes, parelpoeder, gemalen diamant. Het is een droom om al die kostbaarheden ook te kunnen dragen, maar dat mag ik niet van mijn moeder.’
Het hamsteren van mooie potten en flessen met make-up, volgestouwd met zoveel chemicaliën dat je gemakkelijk je huis ermee in de fik kan steken…. is dit het nieuwe equivalent van de beroemde diamant, als a girls best friend?
Veel vrouwen kunnen niet meer zonder een dagelijkse dosis mascara op hun wimpers, verlaten het huis niet zonder gestifte lippen en hebben een voorraad parfum alsof het een collectie uitgaanskleding betreft. Civiel engineer Navya Sandesh vertelt de krant: ‘Ik heb ongeveerd 30 lipsticks, in elke mogelijke kleur, maar ik draag ze nauwelijks. Alleen op een bijzondere gelegenheid draag ik lipstick. Ik vind de cosmetica-advertenties zo verleidelijk, men laat je geloven dat je leven niet compleet is zonder make-up, dat ik wel make-up moet kopen.
Volgens The Times of India is Navya niet de enige vrouw die dit zegt. Uit onderzoek zou blijken dat ruim 40% van de vrouwen op zijn minst 1 cosmeticaproduct koopt als ze gaat shoppen. De krant spreekt van hamsteren, en dat gebeurt al bij jongeren rond de 16 jaar, bij wie blushers en lipglosses helemaal in zijn.
Ik vind de cosmetica-advertenties zo verleidelijk, men laat je geloven dat je leven niet compleet is zonder make-up, dat ik wel make-up moet kopen.
Mannen snappen er niet veel van, zegt HR manager Hari Shankar. ‘Wat is de noodzaak om zoveel make-up te kopen? Het gaat toch niet om een noodsituatie, zodat hamsteren noodzakelijk is? In mijn scheerkastje staan steeds meer make-upspullen van mijn vrouw, en als ik haar vraag om het een beetje op te ruimen, verandert ze in een monster. Soms denk ik serieus dat ze mij nog eerder zou inruilen dan haar mascara.’
Wellicht heeft Har dat goed aangevoeld, schrijft de krant tot slot. Uit wederom een onderzoek zou blijken dat maar liefst 57% van de vrouwen hun partner zou inruilen als ze voor de keus kwamen te staan: je make-up of je partner. Dus mannen, move-over, je kunt maar beter wat ruimte gaan maken!’ (einde artikel)
Het eerste wat ik me nu afvraag is: zou het bij ons in het Westen ook zo gegaan zijn 60 jaar geleden toen cosmetica echt mainstream begon te worden?