In november 2011 hield Procter & Gamble een geweldige vierdaagse trendmeeting in Londen voor de internationale pers. BeautyJournaal’s Monique was te gast en doet verslag van de presentaties.
Een van de leuke meetings was de trendpresentatie van trendwatcher Petrou. Zij adviseert over lange termijn trends voor alle onderdelen van het P & G concern. Ze reist erg veel over de wereld en het valt haar altijd weer op hoe rijk of hoe arm mensen ook zijn: van beautyproducten worden vrouwen blij, of het nu een grote pot is of een testsachet. Het maakt blij, geeft zelfvertrouwen, het geeft een boost.
Supermodel Me
Het thema van dit vierdaags congres is Supermodel Me. En dat moet je zien in een overstijgende overtreffende trap. Het gaat om het verleggen van grenzen, in alle facetten. Beauty heeft bijvoorbeeld vandaag de dag heel erg veel te maken met informatietechnologie. De wensen van consumenten worden steeds specifieker en geavanceerde computersoftware leert ons producten te ontwikkelen die een teint gelijkmatiger kunnen maken, of geschikt zijn voor alle huidtypen, ongeacht hun kleur. Perfectie komt steeds dichterbij, via allerlei slimme trucs.
Heroriëntatie op oude rituelen
Petrou ziet ook dat wereldwijd het aantal sociaal-culturele trends toeneemt. Mensen denken na over wie ze zijn, wat ze willen en hoe ze dat kunnen bereiken en daarbij hoeven ze niet meer alleen uit hun eigen bron van oorsprong te putten, ze kunnen zich overal oriënteren. Zowel die verdieping in de eigen oorsprong als de nieuwsgierigheid naar andere culturele uitingen neemt toe en worden zich toegeëigend. Hierdoor zie je dat het terug gaan naar archetypes er is, maar het wordt opnieuw gedefinieerd. Het wordt tijdlozer, zonder aan rituelen in te boeten, sterker nog, ze nemen toe.
Tegentrends
Rituelen in nieuwe vormen, maar ook vanuit alle generaties. Tegentrends, trends die laten zien dat je nergens meer bang voor hoeft te zijn, cultural blending. 60+ vrouwen die beroemde fashionbloggers worden, transgenders als de nieuwe vrouw…het zijn voorbeelden die BeautyJournaal zelf ziet. Maar Petrou vat het ook samen als mensen die de nieuwe non-mainstream beweging worden genoemd. In Azië heb je zo’n culturele groep jonge mensen die zich de Fei Zhu Liu noemen, een counter-culture fashiongroup, ze dragen kledingstijlen door elkaar heen en zijn eigenlijk niet vanuit een marketingprincipe te definieren. Of toch wel: ze zien eruit als levende poppen. De stijl is vooral in China en onder jongeren daar populair.
Nieuwe natuurlijke bronnen in de oceaan
Een wereld in beweging, Petrou ziet het ook ten aanzien van het gebruik van natuurlijke bronnen. ‘De oude wereld is gebouwd op olie, nu zoeken we naar nieuwe energiebronnen. En voeding, we hebben er steeds meer van nodig, en het wordt steeds duurder. Water, ook een probleem, het wordt straks duurder dan olie. Vis! Ook deze aantallen nemen gestaag af. En ze neemt waar dat oceaan steeds vaker het terrein van nieuw onderzoek is. 75% Van het oceaanoppervlak op Aarde is nog nooit onderzocht. Het kan een interessante bron van inspiratie worden. Denk aan bijzondere planten, dieren, mineralen, pure ingrediënten, inspiraties voor gezondheid en schoonheid. Ligt onze toekomst daar? Ze vertelt dat er onlangs een nieuwe soort koud water koraal is ontdekt, wel meer dan 8000 jaar oud, langs de riffen van Noorwegen. Het groeit zeer langzaam en in volledig donker. Het trekt ook nog eens bijzondere organismen aan.
Inspiraties from outerspace
En wat dachten we van het heelal? Er wordt al volop geëxperimenteerd met de mogelijkheden en gevolgen en toepassingen van gewichtloosheid, van het leven en omgaan met bijzondere condities. Wat levert de nieuwe kennis over het buitenaardse ons op over mineralen, energie? ASA doet allerlei onderzoeken vertelt ze, die wel eens van grote invloed kunnen gaan zijn op het genezen van allergieën, van het uitroeien van virussen en bacteriën die ons ziek maken, van vieze, ongewenste geuren.
Brands that walk the talk
En ze vertelt over onze nieuwe (consumenten-) moraal: ‘Consumenten kopen geen product meer, ze kopen zich ‘in’ bij een merk waar ze zich goed bij voelen. Brands that walk the talk. Richard Branson, oprichter van talloze Virgin bedrijven en visionair als het gaat om het samenbrengen van goede doelen en economische vooruitgang, geen filantropie, maar financiële win-win situaties. En tegelijkertijd neemt ze een grenzeloze hang naar hedonisme waar in het moderne China, waar salarissen ook steeds hoger worden, voldoende om 5 tot 7 mensen te onderhouden, terwijl het vaak maar om kleine gezinnen gaat met 1 kind. Het consumeringsgedrag zal grote hoogten aan nemen. Volgens haar staat het haaks op de crisis waarin we ons momenteel bevinden. ‘Ze noemt het self glorification en provocatie. Een tendens waarin de Westerse wereld eind jaren negentig verkeerde. Met als uitwassen de enorme gebouwen van glas die we ontwierpen. Hoe hoger hoe beter. Zoals hotel The Standard in New York voor haar daar nog altijd een exponent van is.
Happy oud
Verleggende grenzen ziet ze ook op gebied van ouderdom. Nu worden we gemiddeld 80 jaar, dat is al 40 jaar ouder dan honderd jaar geleden. Hoe gaat het met de oudjes straks? BeautyJournaal ziet nu al inspirerende tv programma’s bij omroep Max voorbij komen zoals documentaires over topsporters op hoge leeftijd, of bekende Nederlanders die als Krasse Knarren in een villa gaan zitten en wij als toeschouwers hun groepsdynamiek kunnen volgen a la Big Brother. Maar gezond oud worden is the next topic, en daarbij zullen invloeden vanuit de Aziatische geneeswijzen alleen maar toenemen. Key wordt kijken hoe je het leven kan verlengen zonder aan kwaliteit in te boeten. Ook nu steeds meer bekend wordt hoe de vitaliteit van de hersens gestimuleerd kan worden, zullen ook op dit terrein steeds meer aan nieuwe therapeutische behandelingen komen.
Genenkaart verfijnt behandelingen
En tot slot geeft ze aan hoe technologie beautyproducten steeds meer beïnvloed, maar ook hoe we, sinds zoveel genenpakketten – ook die van de huid – in kaart zijn gebracht, steeds verfijnder kunnen inspelen op diverse huidbehoeften. Ze kaart aan hoe interessant de ontdekking van kurkuma is als een stof met medicinale eigenschappen: een ontstekingsremmende werking, ook tegen virussen en bacteriën. Voorzichtig heeft BeautyJournaal overigens de eerste toepassingen van deze stof al in cosmetica gezien: bij Aveda haircare.