In 2008 telden de Amerikaans wellness- en schoonheidsinstituten 160 miljoen bezoekers, 16 procent meer dan het jaar daarvoor. De inkomsten van de hele sector groeiden met 18 procent. “Wellness is bestand tegen de recessie”, aldus Lynne McNees, voorzitter van de associatie aan het Britse persagentschap Reuters. “De economie zit nog altijd in het slop en veroorzaakt bij heel wat mensen een forse dosis stress. En we weten dat de hoofdreden om een wellnesscentrum te bezoeken ontstressen is”.
Ook uit het World Wealth Report van Merrill Lynch/Capgemini bleek vorige maand dat er niet bespaard wordt op wellness. Integendeel. Veertig procent van de gefortuneerden (die meer dan 1 miljoen dollar bezitten) zegden minder uit te geven aan luxereizen-en goederen, maar de helft gaf te kennen meer te spenderen aan gezondheid en wellness.
Bovenstaand bericht was opgetekend op de site van Knack.be.
Onze spa-expert Dirk Jan Meijer beaamt dat er absoluut groeikansen in de markt zijn, ‘mits er wel op preventie en minder op leisure gefocust wordt,’ zo laat hij ons weten. ‘In Nederland wordt de markt vooral nog gedomineerd door saunabedrijven met een hoog pretpark-gehalte. De animo voor dit soort gelegenheden neemt af, dat merken we nu al tijdens de crisis. Je kunt je geld maar een keer uitgeven en dan staat dit vertier niet bovenaan de lijst. Maar het ontstressen waaraan ook de ISA refereert is de nieuwe buzz, en dan wel in de serieuze zin van het woord. Preventie, waarbij een heel scala aan mogelijkheden wordt geboden om het ontspannen maar wel doeltreffend te benaderen. Van voedingsbegeleiding tot mentale en fysieke ontspanningsbehandelingen.’
Lees ook:
Groots wellness- en anti-aging congres 8 dec. 2009, koop nu kaarten met korting!