Vanavond zijn tijdens een feestelijke uitreiking de winaars van 2012 bekend gemaakt van de Beauty Astir Awards: de meest prestigieuze beautyprijzen die jaarlijks worden uitgereikt door leden van de Vereniging van Cosmeticajournalisten in ons land. Hier komen ze!
De winnaars!
Let op: op de foto’s zijn alleen de producten afgebeeld die de eerste prijs hebben gewonnen, dus niet de producten voor de tweede en derde prijs.
MASSMARKET
MAKE-UP
1- essie nailpolish collectie: “Nagellak: een grotere make-uptrend hebben we jaren niet gezien. De verkoopcijfers verslaan zelfs die van lipsticks – een unicum in de beautygeschiedenis. En essie is een geweldig voorbeeld voor alle nagellakmerken: de overstap van niche naar mass is doorgaans lastig maar L’Oréal heeft met essie laten zien dat het kan. Alle lakken zijn nu dus voor iedereen verkrijgbaar en zelfs verbeterd dankzij het bredere kwastje. En dit alles onder het toeziend oog van de oprichtster Essie Weingarten, een inspirerende vrouw die zich gelukkig mag blijven bemoeien met de kleurcollecties. En terecht – want zij weet al ruim 30 jaar als geen ander welke tinten bij welk seizoen of ‘modemoment’ passen.”
2- Bourjois Dissolvant Miraculeux 1 Seconde: “Eindelijk geen gehannes meer met watjes en een scheut remover – je steekt je vingertop gewoon een paar keer in het wonderpotje en je nagels zijn in no time perfect blanco. Nog meer plussen: ideaal voor op reis, hij gaat lekker lang mee en je nagelconditie blijft ongeschonden.”
3- Maybelline New York FIT ME collectie: “Wat een fijne basiscollectie van foundation, poeders en concealers met een handige nummering zodat je makkelijk de juiste match kunt vinden. De texturen sluiten daadwerkelijk aan als een tweede huid – de naam ‘fit me’ had niet beter gekozen kunnen worden. Mede ook vanwege de trendy ‘nude skin’ look van 2012.”
SKINCARE
1- L’Oréal Paris Revitalift Laser X3: “Gedurfd, om de werking en het effect van een huidverzorgingsproduct te meten aan het resultaat van een professionele laserbehandeling – dat durft alleen een grootheid als L’Oréal. Overzichtelijk door de drie producten, en zonder ingewikkelde materie. Ziet er ook lekker luxe uit, en heeft een high-tech tintje zonder te afstandelijk of wetenschappelijk te zijn waardoor de consument kan afhaken.”
2- Vichy Idéalia Gladmakende Crème: “De woordspeling is meer dan terecht: deze multipurpose crème zorgt inderdaad voor een ‘ideale’ huid, en voldoet aan alle eisen die een 30+ huid zich wenst. De corrigerende werking op vlekjes en de onegale, doffe teint is subliem; de textuur opvallend zacht en die heerlijke geur… mogen alle producten voortaan zo ruiken?”
3- Olaz Complete Touch of Foundation: “De oplossing voor iedereen die, zeker ’s winters, haar favoriete dagcrème met een drup foundation in de handpalm zat te vermengen. En die een BB Cream iets te zwaar of dekkend vindt. Deze voelt lekker luchtig en egaliseert heel natuurlijk.“
BEST FRAGRANCE (women)
1- Lady Gaga FAME: “Of je nu fan bent van haar of niet: dit is een sublieme vertaling van alles waar Lady Gaga voor staat. Van de extravagante, zoete geur die van zwart verandert in een transparante vloeistof tot de indrukwekkende flacon in klauwvorm, verwijzend naar haar fans, en de slim opgezette spraakmakende campagne vooraf – niet eerder deden er zulke vreemde verhalen de ronde over een parfum… Extravagant, mysterieus en opvallend – de perfecte interpretatie van de Lady herself.”
2- Yves Rocher So Elixir Purple: “Wat een knappe samensmelting van zowel verleidelijk als liefjes en zacht, en met een fruitig randje door de bessen en citrus, zonder té fris te zijn. Een bijzondere geur, die weer een mooie aansluiting vormt op de andere So Elixir zusjes.”
3- The Body Shop Scents of the World: “Ten eerste bravo voor de invalshoek, want The Body Shop is natuurlijk pionier op het gebied van 100% natuurlijke, fair trade grondstoffen verwerken in beautyproducten. En nu ook zo’n mooie collectie geuren die aan verschillende plekken van de wereld refereren. Sprankelende watertjes in vrolijke flesjes – zowel je neus als je humeur fleurt ervan op!”
BEST HAIR
1- John Frieda Full Repair collectie: “Ons haar heeft best wat te verduren: we stylen, föhnen, kleuren, touperen en borstelen er wat op los tegenwoordig. Resultaat: overbehandeld haar. John Frieda zorgt dat al die uitgebluste bosjes tenminste weer een beetje pit krijgen. Lees: het wordt voller, soepeler en sterker, zonder je haar te verzwaren – wat vrij uitzonderlijk is voor dit soort grondige herstellende verzorgingsseries. Kortom: het werkt (meer volume), het is betaalbaar (fijn in deze tijd) en komt uit de koker van ‘s werelds aardigste kapper (we all love John). Win-win-win.”
2- Toni & Guy Casual Texturising Sea Salt Spray: “Als je je lokken snel zo’n laid-back, gedefinieerde look wilt geven, is dit je beste vriend. Ook ideaal om slappe pieken te ‘pimpen’ voor meer volume. En je haar blijft swingen, zegt één van de juryleden, terwijl het dus wel meer body krijgt en tegelijkertijd licht aanvoelt. Knappe combinatie!”
3- Andrélon Haar & Hoofdhuid collectie: “Het is duidelijk geworden dat de laatste jaren steeds meer mensen last hebben van een gevoelige hoofdhuid – wat ook de haarconditie en groei beïnvloedt. Slim idee van Andrélon om op deze ‘kopzorgen’ in te spelen met een uitgebreide serie van betaalbare verzorgingsproducten. Jeuk, droogte en andere prikkels nemen snel af.”
BEST BODY
1- Nivea Onder De Douche Body Lotion: “Het komt niet vaak voor dat er iets ‘spectaculairs’ in het bodysegment wordt geïntroduceerd. Maar dit was eindelijk weer eens een vondst waar veel over gesproken werd – ook al is een doucheproduct dat je huid meteen ook voedt en verzacht eigenlijk niets nieuws. Het is echter razendknap om een formule op deze manier te communiceren – sterk staaltje marketing! Want alleen dit product bespaart je de tijdrovende handeling van het aanbrengen van een bodylotion. Het is praktisch en scheelt tijd en daar houden alle Nederlandse vrouwen van.”
2- Kneipp Doucheolie Amandel-Argan: “Arganolie was the talk of the town het afgelopen jaar – hoe hebben we onze huid en haar in hemelsnaam ooit zonder deze wonderolie kunnen verzorgen? Samen met nog zo’n helende olie, amandel, heeft Kneipp het ultieme ‘recept’ voor een zijdezachte, verzorgde lichaamshuid ontwikkeld. De samenstelling bestaat uit meer dan 70% voedende stoffen en dat zie je na elke douchebeurt terug aan je huid.”
3- Dove Purely Pampering collectie: “Dove goes tropical en maakt voor deze romige douchecrème een exotisch uitstapje van de vertrouwde Dove-geur naar zwoel kokos, vanille en jasmijn – slim gekozen zachtzoete geuren die natuurlijk voor een fijn cocooning gevoel zorgen tijdens het douchen. Leuk initiatief dat ze onlangs ook consumenten de kans hebben gegeven een eigen geurvariant te ontwikkelen – dat juichen we toe.”
BEST MEN
1- Weleda Intensieve Crème voor de Man: “Lang voordat natuurcosmetica door het grote publiek ontdekt werd, was pionier Weleda al bezig antroposofische, natuurzuivere 100% eco formules te ontwikkelen. En we zijn dan ook verheugd dat ze zich nu ook iets meer richten op de man zodat hij ook ‘groener’ kan smeren. Deze fijne no-nonsense dagcrème bevat weldadige ingrediënten als heemswortel en jojobaolie, zonder al te sterk te ruiken (verstandig). Ook een aanrader voor mannen die veel buiten werken. Simpel, eerlijk en doeltreffend.”
2- Razoli 3-in-1 Scheerolie: “Hoe zorg je dat een man zijn huid goed verzorgt? Door hem niet te veel potjes en tubes toe te schuiven, maar gewoon een alles–in-één product te bieden. Dat heeft Razoli goed begrepen. Na het testen door de mannen van diverse juryleden bleek: heel prettig dat je precies kunt zien waar nog haartjes zitten, het scheren gaat veel sneller en soepeler dan met schuim, en je hebt erna geen irritaties door de verzachtende werking waardoor je aftershave balsem of crème achterwege kunt laten.”
3- Gillette Fusion ProGlide Styler: “Wat een handig apparaat om te zorgen dat de combinatie van grooming en shaving een stuk makkelijker en sneller gaat. Welk baardmodel hij ook wil – met dit scheermesje is het zo gepiept!”
1- La Roche-Posay Redermic [R] Corrigerend Concentraat: “Retinol was in 2012 wat hyaluronzuur in 2011 was – dé werkstof waar iedereen over sprak, terwijl het al jaren bekend is dat retinol in staat is bestaande rimpels daadwerkelijk te verminderen. Alleen is retinol (beter bekend als vitamine A) doorgaans veel te heftig voor een gevoelige huid. Knap dat La Roche-Posay de formule zodanig heeft samengesteld dat nu elke huid, zelfs de meest kwetsbare, van de vele anti-aging voordelen kan profiteren. Na een paar weken smeren zie je rimpels werkelijk verzachten – zeker de hardnekkige, diepe op het voorhoofd of de verticale op de bovenlip.”
2- MAC Prep+Prime Skin Smoother: “Dit is nog eens een smooth operator te noemen. Ideaal als make-upbasis, want hij strijkt je huid echt waanzinnig snel en mooi glad – alsof een visagist je onder handen heeft genomen. Je ziet elk lijntje gewoon direct verdwijnen… bizar!”
3- Dr. van der Hoog Natural Intensive Tubemasker: “Iedereen die nu nog aankomt met het argument dat een masker te veel tijd kost en gedoe of geklieder oplevert, heeft het mis. Dankzij deze geweldige uitvinding strijk je in no time de luchtige emulsie over je gezicht. Het voelt net als bij een schoonheidsspecialiste. Binnen een kwartiertje is je huid helemaal opgeknapt.”
LUXE MARKET
BEST MAKE-UP
1- Clinique Chubby Sticks Moisturizing Lip Color Balm: “Clinique doet de laatste tijd duidelijk haar best om cosmetica behalve goed, verzorgend en praktisch ook leuk te maken – en natuurlijk met zo min mogelijk irritatieopwekkende werkstoffen. Deze fijne sticks zijn daar Het Voorbeeld van: fun & easy in gebruik, verzachtend en hydraterend voor je lippen en een compleet palet van mooie tinten die voor een subtiel kleurtje op de lippen zorgen. Innovatief ook, zo’n potlood – weer eens wat anders dan een lipstick of gloss.”
2- CK One Color collectie: “We waren jaren geleden al groot fan van de CK make-up dus we zaten met smart te wachten op deze herlancering. En onze gebeden zijn verhoord: wow, wat een mooie, complete collectie! Waanzinnige verpakkingen en ruime keus. Of je nu van subtiel of uitgesproken make-up houdt, bij CK One vind je voor elk wat wils. Ook complimenten voor de high fashion visuals.”
3- Yves Saint Laurent Le Teint Touche Éclat: “Best een uitdaging, om van de wereldwijde bestseller Touche Éclat nu ook een foundationcollectie te lanceren. Maar dat is boven verwachting goed gelukt: ook deze foundation is net zo mooi verhelderend en verfraaiend voor de teint. Een paar druppels en je straalt van oor tot oor (zonder dat je iets voelt zitten).”
BEST SKINCARE
1- Philosophy skincare collectie: “Producten waar je blij van wordt – nog voor je ze gebruikt hebt. Duidelijk dat een hoogstaande kwaliteit ook perfect samengaat met fun en feelgood, dankzij de mooie verpakkingen met grappige namen of inspirerende wijze spreuken. Dat spreekt aan, in deze tijd. De formules zijn allesbehalve eenvoudig en toch is de uitstraling super down to earth. Met veelbelovende namen zoals Hope in a Jar en Miracle Worker heb je best iets waar te maken, maar dat gebeurt. En het spreekt ook mannen aan, niet onbelangrijk. Een pre voor de pers: wat een duidelijke, complete persberichten!”
2- Sisley Global Perfect Pore Minimizer: “Er waren er meerdere in 2012 maar deze ‘huidverfijner’ springt er op alle fronten bovenuit. De krachtige werkstoffencocktail, zoals we van Sisley gewend zijn, gaat zowel preventief als direct corrigerend te werk – en dat wordt snel duidelijk. Hij maakt je huid heel mooi glad en stralend en is natuurlijk ook een fantastische basis voor een egale, stralende make-uplook.”
3- Estée Lauder Revitalizing Supreme Global Anti-Aging Crème: “Een multipurpose moisturizer die allerlei anti-aging eigenschappen heeft – daar houden Nederlandse vrouwen van. Heel veel voordelen uit één potje, da’s lekker makkelijk: je bent ’s ochtends in één keer klaar. Wat een slimme timing ook, om deze geweldige nieuwkomer in het hart van de recessie te introduceren.”
BEST FRAGRANCE WOMEN
1– Guerlain La Petite Robe Noire: “Hoe je van een mode-item dat elke vrouw in haar kast hoort te hebben (de little black dress) net zo goed een wanted parfum kunt maken, heeft Guerlain bewezen. Best een commercieel concept, voor zo’n traditioneel klassiek parfumhuis als Guerlain, maar het is ze vergeven: dankzij de uitstekende strategie die tot in de puntjes perfect is uitgevoerd (van internetfilmpjes tot fluwelen kledinghangertje) hebben ze hiermee ook een jongere doelgroep weten te bereiken. Een friszoete, je ne sais quoi geur, met zwarte bessen, rozen, gerookte zwarte thee een hintje ‘drop’.”
2- Chanel Coco Noir: “De lancering was overweldigend – de aanwezigheid van Coco Chanel was voelbaar – en het is weer bewezen dat Chanel dúrft: dit is een krachtige geur voor stoere vrouwen, die niet voor de veilige zoete watertjes kiezen maar gerust durven op te vallen. De combi van roos, jasmijn en patchoeli had net zo goed door haar eigen, kritische neus ontwikkeld kunnen worden. Het blijft ook knap hoe het huis telkens weet voort te borduren op haar erfgoed, zonder dat het verveelt.”
3- Tom Ford Neroli Portofino: “Hoe doet Tom dat toch: zoveel nostalgie én de sfeer van de Mediterrané in één flesje vangen, zonder dat het te Frans of te oubollig wordt. Sterker nog: de geur is op en top sexy! Hij is ook met recht uniseks te noemen, maar het ligt er tenminste niet zo dik bovenop – hij spreekt gewoon beide seksen aan, punt. Knisperend fris, een nieuw type eau de cologne die urenlang verleidelijk blijft geuren. Ook complimenten voor de bad & body lijn zodat je eindeloos kunt layeren.”
BEST HAIR
1- Moroccanoil Light Treatment: “Eindelijk een haarolie die mijn fijne, oer-Hollandse melkboerenhondenhaar goed kan verdragen, zegt één van de leden. Ofwel: niet verslapt of vetter maakt. Een paar druppels in vochtig haar garandeert echt een transformatie als het droog en dof was: daarna zie je het weer prachtig glanzen, het voelt superzacht aan en valt veel soepeler te stylen. Echt een topolie voor alle vrouwen met dun, fijn haar die voorheen olie links lieten liggen. Dus vooral namens alle blondjes: bedankt!”
2- Vichy Dercos Neogenic: “Haaruitval is duidelijk een steeds grotere issue aan het worden, voor zowel mannen als vrouwen. Vichy slaagt erin om ons eindelijk meer inzicht te geven in de kwaal, sterk onderbouwd met indrukwekkende onderzoeken en testresultaten. Niet eerder kon een over-the-counter kuur ook het equivalent van een haartransplantatie bereiken! Vichy durft hoge concentraties werkstoffen te gebruiken om daadwerkelijk verschil te maken. Plus: het kuurprogramma ziet er lekker stylish (cosmetisch) uit en niet zo kil klinisch – dat verhoogt ook de pret.”
3- Keune So Pure Natural Balance collectie: “Alle producten uit deze serie zijn geweldig en sluiten goed op elkaar aan, maar met name de Hoofdhuid Elixer wordt geprezen – zeker in de koude wintermaanden, als je hoofdhuid gortdroog wordt en schilfert. Een paar druppels en je bent ervan af.”
BEST BODY
1- Aveda Stress-Fix collectie: “We hebben het allemaal druk en daar spelen veel merken handig op in met ‘kalmerende’ bodyproducten. Maar Aveda doet dat al jaren, vanuit de bijzondere eeuwenoude Ayurveda filosofie. De kracht van deze driekoppige anti-stress lijn met een zweem van lavendel zit ‘m in de keuzes die je hebt; wel zo fijn voor een gestresst mens. En als je wel de tijd hebt, gebruik je ze alle drie. Het wordt ook zeer gewaardeerd dat ze wars zijn van verspilling: alles, zelfs het materiaal van het persbericht, is met respect voor mens en milieu gemaakt.”
2- Lancaster Suncare Infrared Technology: “Niemand anders dan zonexpert Lancaster kan een compleet nieuw licht werpen op UV-schade en brengt het nieuws dat ook infrarood straling een grote impact heeft. Voor de consument vrij ingewikkelde materie om uit te leggen, maar belangrijker om te weten: dankzij deze nieuwe technologie kunnen we gelukkig nog onbezorgder van de zon blijven genieten. Heel geruststellend, want dat wil uiteindelijk toch iedereen?”
3- Kiehl’s Aromatic Blends Skin-Softening Body Lotion: “Dit is het type bodylotion waardoor je huid werkelijk de hele dag zacht aanvoelt en er well done gehydrateerd uitziet. En het is een pre dat je erna de bijzondere, aromatische geur – vooral oranjebloesem met lychee valt in de smaak – ook nog eens kunt versterken met een verkoelende splash van de bijbehorende geuren.”
BEST MAN
1- Dior Eau Sauvage Parfum: “Dior is één van de weinige parfumhuizen die de afgelopen jaren vernieuwende producten voor mannen lanceerde, vaak variaties op bestaande geuren. Zo ook deze, want Eau Savage dateert uit 1966 en veroorzaakte destijds een ‘shock’ in de parfumwereld: voor het eerst werd er toen een bloemennoot, hedione, in een mannengeur verwerkt. Zo fris kruidig en zomers die eerste versie was, zo krachtig, mysterieus en verleidelijk is deze parfumeditie. Pure klasse van parfumeur Patrick Demachy – ook vanwege het idee de man aan parfum te brengen, in plaats van de gebruikelijke eau de toilette. Laat dit ook een inspiratiebron zijn voor andere huizen!”
2- Clarins Men Nettoyant Exfoliant: “Producten met een dubbelfunctie vallen bij mannen altijd in de smaak – en deze nieuwkomer is daar een perfect voorbeeld van. Door de exfoliërende werking, altijd welkom voor de vaak dikkere, stugge mannenhuid, wordt de huid goed gereinigd en krijgt hij een frisse gloed. Plus: het zet de baardhaartjes meer rechtop, wat bevorderlijk is voor het scheren én voor het eindresultaat: een op en top gladde huid.”
3- Tom Ford Noir: “Elke man die deze geur draagt kan rekenen op head turning moments als hij voorbij loopt! Opvallend, super sensueel, zo niet verslavend lekker. Het spreekt ook zeker bij de juryleden tot de verbeelding dat Tom deze 3e mannengeur ‘de meest persoonlijke ooit’ noemt: welke knapperd had hij dan in gedachten?”
BEST BEAUTY DISCOVERY
1- Kevin Murphy COLOR.BUG: “Bravo: het product al in huis hebben, als de trend zich aandient. Dat doen weinig merken Kevin Murphy na. Want dip-dye was de grote trend van 2012 en zet zich het komende jaar zeker voort. Net als het gebruik van bonte kleurcontrasten: van roze pieken tot lila lokken, knalrode krullen of sneeuwblonde highlights of zo’n sprookjesachtige poederige waas. Zowel de consument als de haarstylist wordt op haar wenken bediend met deze handige make-uppoeders in geinige ‘bugs’. En je wast het heel makkelijk weer uit, mocht je de creatieve uitspatting zat zijn.”
2- Perricone MD Cold Plasma: “Briljante formule die de huid zelf in staat stelt alleen de werkstoffen te absorberen die ze – op een bepaalde plek – het meest nodig heeft. Mag dokter Perricone, het brein achter dit merk, alleen om die reden al een groot applaus? Want hij is ook nog eens een koploper op het gebied van ‘beauty van binnenuit’. Unaniem oordeel: we zijn heel blij dat dit merk verkrijgbaar is in Nederland, en meer onder de aandacht komt.”
3- L’Oréal Professionnel Steampod Straightener: “Je haar steiler en gladder maken met een hete stylingtang is nu niet bepaald bevorderlijk voor de conditie. Daar wordt door diverse professionele merken goed over nagedacht, maar L’Oréal weet (weer) als eerste met een grote innovatie te komen: door de stoom raakt je haar niet uitgedroogd en de speciale verzorgingsproducten versterken ook nog eens het proflike stylingsresultaat.”
1- Uncover Skincare Moisturizer: “Ik verwijs al mijn vriendinnen met een probleemhuid al jaren steevast door naar het informatieve, eerlijke blog van Jetske Ultee, schrijft één van de leden. En sinds afgelopen jaar kan ik ze eindelijk ook haar no-nonsense, effectieve huidverzorginglijn aanraden. Het getuigt van lef, passie en overtuiging om als arts een eigen skincaremerk op de markt te zetten, zonder in te gaan op hypes of trends. Deze moisturizer voelt heel comfortabel en bevat dus alleen werkstoffen die een droge huid nodig heeft (en ook door een gevoelige huid wordt verdragen). Een product zonder poespas, met een eerlijk verhaal, helder wetenschappelijk onderbouwd en met net zo’n betrouwbare uitstraling als Jetske herself. Alleen al haar zoektocht naar werkzame ingrediënten is eigenlijk al een Beauty Astir waard!”
2- Cosmetics 27, skincare collectie: “Al heb je de droogste huid van Nederland: dit Franse trio maakt het verschil en doet goed werk, de hele dag door. De samenstelling is bijzonder, omdat hij rondom één enkele plant is gebaseerd: de Centella Asiatica, die al eeuwen in de Ayurvedische geneeskunde bekend staat vanwege de stimulerende eigenschappen op de microcirculatie in de huid. Het is even wennen, zoals het aanbrengen van de vettige balsem als reiniger, maar eenmaal gewend kun je niet meer zonder.”
3- Terry de Gunzburg, Haute Parfumerie collectie: “Kan deze vrouw soms alles? Nadat ze ooit het brein was achter het beroemdste concealerstiftje van de wereld, heeft ze een succesvolle eigen, super de luxe make-uplijn opgezet – en nu worden we weer heel blij gemaakt met een even prachtige parfumcollectie. Ombre Mercure is in het bijzonder zeer geliefd bij de juryleden: poederig, vrouwelijk en mysterieus. Voor elke vrouw die zoekt naar een one of a kind signatuur parfum dat beklijft.”
BEST SALON BRAND
1- OPI GelColor by OPI: “Gel voor nagels bestaat al langer, maar die formules waren niet al te best voor je eigen nagels. Dit systeem van OPI gelukkig wel. Je nagels blijven gezond en ze houden een natuurlijke uitstraling. De gel blijft minstens 2 tot 3 weken onberispelijk en glanzend en het is een grote plus dat je de gel zelf met remover eraf kunt halen – wat het ook een stuk vriendelijker maakt voor je nagels.”
2- Pascaud Re-Boost Serum: “Vorig jaar een derde plek met de Vernix Caseosa, en nu een verdiende tweede plek voor wederom een interessante formulering: een krachtig anti-aging olieserum op basis van de tijdvertragende stoffen retinol en Q10. Het geeft je huid zichtbaar een boost (direct gladder, egaler van textuur) terwijl onderhuids de celactiviteit aan het werk wordt gezet. Ook een pre dat het serum geschikt is voor mannen.”
3- Dermalogica AGE Smart SkinPerfect Primer SPF 30: “Pas eind 2012 gelanceerd, maar direct in de smaak gevallen bij veel VCJ-juryleden. Veel primers zijn namelijk niet meer dan een gladmakend siliconenlaagje – maar deze doet ook echt iets voor je huidconditie en verfraait je teint. En dan ook nog eens met SPF 30, door Dermalogica ingeluid als de nieuwe standaard voor de beste, dagelijkse UV-bescherming.”
BEST ECO
1- Cattier Paris collectie: “Cattier Paris bewijst dat eco ook toegankelijk kan zijn en dat gebruik van biologisch geteelde ingrediënten geen hoog prijskaartje hoeft te betekenen. De serie is meteen helemaal compleet gelanceerd, met zowel skincare als body- en haircare. De verpakkingen hebben een tikkeltje ouderwetse, basic uitstraling maar dat is aan de inhoud niet te merken: heerlijke texturen, fijne geuren en, bovenal, goede resultaten. Ook leuk dat ze de traditionele kleimaskers weer terug op de kaart zetten, terwijl andere merken deze juist uit het assortiment hebben gehaald. ‘Hier hoefde ik geen seconde over na te denken,’ zegt één van de leden, ‘want sinds de lancering ben ik hooked.’”
2- Yves Rocher Culture Bio collectie: “Meerdere redenen hebben tot een mooie tweede plek geleid. Omdat het erfgoed van oprichter Yves Rocher zo fantastisch bewaakt wordt door zijn kinderen en kleinkinderen. Omdat het bedrijf al jaren een groot voorstander is van een respectvolle omgang met de natuur en eigen teelt, zoals de uitgestrekte kamillevelden en velen kwekerijen in Frankrijk. En omdat deze Culture Bio serie heel compleet is en slimme vondsten heeft, zoals het verschil in kleur en geur van de dag- en nachtverzorging. Plus: het bewijs dat verantwoord ondernemen niet duur hoeft te zijn.”
3- Lovea Bio Suncare collectie: “Lief voor je huid, lief voor de natuur, en direct kunnen genieten van de zon – daar houdt de beautypers van! Dankzij kokos en monoïolie ruiken de zonneproducten ook lekker (wat wel eens anders is bij eco-zonproducten) en dankzij de 100% natuurlijke, minerale filters ben je direct optimaal beschermd tegen UV-straling. Veel juryleden prijzen ook de kinderproducten met SPF 50, omdat die zo prettig aanbrengen.”
WINNARES….Renate Gerschtanowitz – Verbaan
Motivatie van de VCJ-Jury: “Renate is in het jaloersmakende bezit van een pure, natuurlijke schoonheid – ze heeft niet veel nodig om haar beauty te versterken. Sterker nog: we zijn ervan overtuigd dat ze er ongetwijfeld ook prachtig uitziet zonder make-up! Verder maakt het haar ook mooi dat ze een sprankelende uitstraling heeft, humoristisch is en haar eigen ingetogen, chique stijl goed weet te bewaken. Ze is een stoere mama en altijd stylish: ze weet heel goed welke beautytrends haar natural beauty versterken. Bovendien is ze het afgelopen jaar terecht het nieuwe gezicht geworden voor Olaz – want zo’n perfecte, vlekkeloze, stralende huid…die willen we toch allemaal?”