Het is momenteel weer helemaal in de mode om de moderne jonge vrouw te afficheren als een carrièretijger die goed is voor haar baas en haar werk, maar haar gezondheid en haar uiterlijk voorkomen minder serieus neemt. Ze is een vrouw die op zoek is naar snelle lapmiddelen om vooral maar te verdoezelen dat ze het niet zo nauw neemt met haar gezondheid.
Tsja, welke meid van 20-30 jaar is daar wel mee bezig? Je bevindt je immers nog steeds in een stadium dat je denkt dat je onsterfelijk bent. De wereld ligt aan je voeten. Je bent fit, gezond – het zijn cadeautjes waarmee je geboren bent en je neemt ze geheel vanzelfsprekend voor lief. Deed ik ook, 15-20 jaar geleden. So, nothing new.
Leef je uit, wij zorgen voor jouw huid
‘ Vanaf nu kun je gewoon jezelf zijn,’ claimt Shiseido met haar nieuwste skincarelijn Ibuki, ‘ zonder je zorgen te maken over je huidconditie’. En de indirecte boodschap luidt dat je je levensstijl niet hoeft te veranderen, omdat Shiseido haar huidverzorging heeft veranderd, aangepast aan jouw (ongezonde) levensstijl. How’s that!
Maar nu genoeg gekkigheid, we gaan over tot de inhoud….
Bescherming tegen stressoren
Ibuki is een Japans woord dat verwijst naar innerlijke kracht. Naar het kunnen doorstaan van tegenslagen en er in goede conditie weer uit kunnen komen. Eigenlijk zoals de natuur dat kan, maar de mens helaas toch minder naarmate hij/zij ouder wordt (….). Ibuki van Shiseido beschermt je huid tegen een aantal bekende stressoren op deze leeftijd: uv-straling, slecht geventileerde kantoorruimten met te droge lucht, dehydratatie van de huid als gevolg van drank & plezier & korte nachtjes, hormonale schommelingen door de maand heen.
Hydratatie voor optimale celwerking
Key in deze lijn is hydratatie, fijn, want dat is ook nog altijd het belangrijkste wat een crème kan doen voor de huid. Ik kan me herinneren dat ik op die leeftijd ook een heel schrale huid kon hebben. Zo lekker vochtarm, ruwig aanvoelend.
Volgens Shiseido’s nieuwste inzichten trekken de huidcellen zich samen onder invloed van stresserende factoren als hierboven genoemd. De cellen liggen dan niet meer mooi op een rij, maar slordig over elkaar heen en er ontstaan ook overtollige cellen die verharden op het huidoppervlak. Dit belemmert de doorbraak van nieuwe huidcellen in hun weg naar boven toe. Dit is dus een ander mechanisme dan dode huidcellen die te lang op de huid blijven liggen door een vertraagde celdeling als gevolg van veroudering.
De kenmerken van de carrièretijger-huid
En omdat het zo’n ‘ rommeltje ‘ wordt, wordt de huidbarrière ook kwetsbaarder. Meest kenmerkend bij deze leeftijdsgroep zijn dan zowel de vergrote poriën als de ruwe huid, maar ook uitslag.
Herschikking der celletjes
Wat doet Shiseido? Ze heeft het antwoord gezocht in een methodiek om die cellen netjes in het gareel te houden en niet te laten krimpen. Met lekker veel hydraterende krachten en tegelijkertijd met mogelijkheden om teveel verdikking van de oppervlaktelaag tegen te gaan. De stof trehalose speelt hierbij een belangrijke rol. Het hydrateert zeer sterk. Het is vergelijkbaar met de stof rhamnose dat L’ Oréal sinds een jaar in zet in haar merken.
Voor een peelend effect worden geen gangbare zuren ingezet maar trimethyglycine dat uit bietensuiker wordt gewonnen. Yuzu zaadextract wordt al vele jaren gebruikt door Shiseido vanwege haar collageenstimulerende eigenschappen. Al met al draagt het er allemaal aan bij de natural moisturizing factor van de huidbarrière op goed niveau blijft. Cruciaal, vind ik.
De Ibuki lijn bestaat uit een gentle cleanser, een purifying cleanser, een softening concentrate, een refining moisturizer, een enriched refining moisturzer, een protective moisturizer, een eye correcting cream, en een leuke starterskit.
Het waarom van deze doelgroep
Lees ook The Moodie Report over deze lijn waarmee Shiseido zowel in thuisland Japan als internationaal de harten van jonge vrouwen wil veroveren. En bekijk deze fraaie video over de campagne voor deze lijn:
Lees hier ook de review van Marte over de Ibuki skincare van Shiseido
SHOP hier Ibuki skincare van Shiseido met korting.