Zo kopt de Financial Times in ieder geval. Terwijl in bijna alle segmenten de verkopen behoorlijk teruglopen, is er een tak van sport waar het goed gaat: in de wereld van het luxe parfum! Over Nederland zijn er natuurlijk nooit cijfers helaas, maar over de US kan nu al gezegd worden dat parfums boven de 100 dollar een groei van 7% hebben doorgemaakt de eerste acht maanden van dit jaar. In het stuk in de krant worden groeipercentages voor merken als Bond en Creed van tussen de 25% en 50% genoemd – de laatste had ook net een zaak geopend in NY, dus dat helpt wel. Ook Diptique gaat daar lekker, met 20% meer omzet. Ook Frederic Malle heeft geen klagen aan de andere kant van de plas, zo lezen we. Het merk dat vele beroemde neuzen onder zijn paraplu meedraagt is er net neergestreken.
Volgens de analisten hebben consumenten nu behoefte aan betekenisvolle producten. Ongeacht de prijs, ze kopen er ook meer van. Benadrukt wordt dat parfums in het middensegment het nu veel zwaarder hebben, omdat ze toch een mindere spannende ervaring bieden voor nog relatief veel geld.
Opvallend is in dit krantenartikel dat vooral de Franse merken aan het woord gelaten worden die ook pas net hun hippe niche nerinkjes in de Big Apple geopend hebben. Tsja, wij weten hoe heerlijk die merken zijn, geen wonder dat ze daar nu boomen toch?
Wij gaan hier op onze beurt ook high op de make-up van Bobbi Brown omdat het relatief nieuw is, terwijl men er in Amerika al weer een beetje blase naar kijkt….
Dus in hoeverre je die lipstick kunt inruilen voor het reukwater, om het weer te kunnen voorspellen? We vragen het ons af….