Vanochtend was er een perspresentatie van Rituals waarbij ook de ceo zelf, Raymond Cloosterman aanwezig was. Altijd leuk om deze inspirerende man te ontmoeten. Ik ken geen ondernemer die zo’n doorzetter is. Zijn prachtige concept Rituals heeft sinds de oprichting in 2000 pieken en dalen gekend. Vooral de eerste vijf jaren waren zwaar, vertelde hij deze ochtend weer.
Beauty, bedacht vanuit rituelen, was eind jaren negentig een leuke inspiratiebron voor redactionele artikelen, maar om dat in een compleet winkelconcept te zien, met verzorging voor huid en haar, tot wasmiddelen aan toe? Het was heel nieuw, net zoals zijn interactieve screens in de eerste winkel die opende aan de Kalverstraat in Amsterdam. Mensen begrepen er geen snars van: interactief, zelf aan de slag gaan op de winkelvloer met een scherm…
Dat verdween dan ook weer snel, net zoals de luxe badmutsen, en er kwamen andere mooie productlijnen voor terug: make-up, homewear en almaar nieuwe beautyuitbreidingen in wereldse geuren, afkomstig uit verre oorden. Laughing Buddha van afgelopen jaar, met unieke douche olie, een doorslaand succes, en deze zomer komt de Lotus lijn. En wie homewear voor kinderen zoekt? Er is een try out collectie te vinden nu in de Kalverstraat.
Het gaat Rituals inmiddels voor de wind. Ze zijn vertegenwoordigd in vijftien landen met meer dan 300 winkels – grotendeels franchise. Sinds vier dagen is ook Renee Repko als senior international marketing specialist aangetrokken (echt-Hema).
Raymond vertelde vanochtend dat het segment voor betaalbare luxe wereldwijd begint aan te trekken. De middenklassen in de wereld nemen toe, maar zij hebben net te weinig centjes voor echte luxe, en streven daar wel naar. Rituals biedt luxe en beleving tegen schappelijke prijzen.
Bekijk hier mijn unplugged video waarin hij een aantal lezersvragen beantwoordt: