De krant kopte maandag dat de keten een bloedbad aanricht onder de Nederlandse kappers omdat het vrijwel voor geen enkel ander bedrijf mogelijk is om klanten te knippen, wassen en stylen voor 14 euro. Ook een Wella kleurspoeling kost er 14 euro. Het van origine Bossche bedrijf, waarvan de eigenaar Mari de Kort zijn sporen als crisismanager bij een grote kappersketen in Duitsland verdiende, heeft inmiddels 116 zaken in Nederland en wil nu ook Amsterdam aan doen.
Het bedrijf, dat mede gerunt wordt door de 27-jarige zoon Mareno, wil in de hoofdstad drie of vier zaken openen maar vertelt aan de krant dat het niet makkelijk binnen komen is in de stad. Het is moeilijk geschikte locaties te vinden, men wil graag in de buurt van supermarkten zitten buiten het centrum omdat die doelgroep voor BrainWash belangrijk is – even doorlopen voor een goedkope knipbeurt, zonder afspraak, want daar doet men niet aan – ook personeel is in Amsterdam moeilijker te vinden. Het bedrijf gaat daarom vanaf 2011 een relatie aan met de ROC scholen om personeel aan te kunnen trekken.
Volgens Het Parool heeft de keten al heel wat kappers de angst om het hart geslagen en heeft menigeen bij wie een filiaal in de buurt kwam, zijn prijzen verlaagd om geen klandizie te verliezen. Kappers bellen ook ongerust naar de brancheorganisatie ANKO en die adviseert hen vooral trouw te blijven aan de eigen formule omdat er niet tegenop valt te concurreren en er bovendien voor elke doelgroep een formule kan bestaan.
De krant meldt verder dat het bedrijf tot nu toe nog geen winst heeft gemaakt. Er moet voorlopig geld bij omdat men in hoog tempo zaken opent – de volumes zijn belangrijk om nog iets winst op de zeer large marges te kunnen maken. Elke zaak zou na drie maanden drie ton omzet draaien en na acht tot twaalf maanden vijf tot zes ton. Maar de aanloopkosten zijn torenhoog, zo lezen we in de krant, er kan niet gewacht worden tot de ene zaak winstgevend is voordat de volgende zaak geopend wordt.
Lees ook: