Dit is het probleem waar eigenlijk alle consumenten tegenaan lopen met cosmetica. De werking is klein, de beloften zijn groot en de consument hoopt….en dat zorgt ervoor dat ze ook blijft kopen. Cosmetica is voor 90% feelgood en voor 5%, misschien 10% werkzaamheid. Een product kan altijd de huid hydrateren en verzachten maar wie eenmaal rimpels heeft als normaal gevolg van veroudering, krijgt ze met een crème nooit weg. Dan resteren alleen nog echte ingrepen, zoals lasers, een injectable, een kleine face lift . Of een medicinale crème van de huidarts, bijvoorbeeld op basis van vitamine a-zuur.
De industrie begint haar communicatie wel iets aan te passen. Op rimpelproducten voor 30+ wordt nog gesproken van het verminderen van fijne lijntjes omdat dat nog kan, maar op producten voor 60+ zie je toch steeds vaker dat die kreten worden weggelaten, men spreekt over een stralende teint of het beschermen van de huidbarriere, of iets dergelijks. De producten die deze lezeres heeft gebruikt (ze gaf ons een lijstje) zijn niet specifiek voor de 60+ leeftijd, ook vrouwen van 35 gebruiken ze. De werking zal dat navenant net iets meer zichtbaar zijn omdat die huid nog jonger is en sneller reageert op krachtige vochtbinders bijvoorbeeld, de grootste truc om fijne lijntjes snel minder zichtbaar te laten zijn omdat de huid iets opzwelt.
Achter al die potten crème gaat een ongelofelijk krachtige marketing schuil. Een pot van 500 euro hoeft niet beter te zijn dan een van 100 euro, of zelfs van 25 euro, uitzonderingen daar gelaten. Men wil met zulke dure potten gewoon een andere doelgroep aanspreken: eentje met heel veel geld, die per definitie wil baden in luxe , eentje die 500 euro uitgeeft alsof het 100 euro is. Het is een geraffineerde psychologie. En eerlijk gezegd houden ontzettend veel vrouwen ervan. Rara, hoe kan dat?
Heb jij ook een vraag? Mail hem dan naar info@beautyjournaal.nl
Lees ook: Monique beantwoord vragen op beautyspreekuur New Beauty Beurs
Lees ook: de zes meestgemaakte huidverzorgingsfouten volgens expert Leslie Baumann
Lees ook: Checklist voor een goede anti-rimpelcreme
Ken je de inhoud van Beautyjournaal inmiddels een beetje en zou je alles wel eens overzichtelijk op een rijtje willen hebben? Lees dan Monique’s beautyboek Mooi zijn & Mooi blijven. Het meest eerlijke en inhoudelijke naslagwerk voor je schoonheid! Je koopt het hier online voor 15 euro.