Hoewel het aantal nieuwe productintroducties in de cosmeticaindustrie nog redelijk op peil blijft, zien we wel interessante verschuivingen plaatsvinden om de aandacht van de consument nog meer te vangen. Het zoveelste celebgeurtje uitbrengen of de zoveelste flanker van een beroemde lucht is niet voldoende meer. En kingsize verpakkingen zijn ook al te duur. Consumenten kopen niet alleen minder vaak nieuwe geuren, ook het gebruik van parfum neemt af, waardoor men dus langer met de flesjes doet. Marktbureau Euromonitor voorspelt dat bijvoorbeeld in de US tegen 2012 de verkopen met ruim 14% gekrompen zullen zijn. Europa zal daar niet ver vandaan blijven.
Marketeers bezinnen zich op nieuwe creatieve mogelijkheden om de geest uit de fles te houden als lokker voor de consument. Een manier daartoe, met het oog op de recessie, is het aanbieden van kleinere flesformaten, bijvoorbeeld tasformaten met rollerbal, parfumsteentjes, reisverpakkingen (hou Chanels luxe tasverstuiver van Coco Mademoiselle met goudglitter in de gaten vanaf aug. 2009). Niet alleen wordt de ludieke verpakking steeds belangrijker, maar wie kleinere porties aanbiedt, geeft de consument het gevoel het parfum tegen een voordeliger prijs te kopen, wat natuurlijk absoluut in werkelijkheid niet het geval is. Het is een psychologische truc. Bovendien trekt het ook jongeren aan met een kleinere portemonnee.
Andere triggers zijn vernieuwingen in geur. We zien al houtachtige geuren voor vrouwen, maar ook de bloemen worden lichter en meer fruitig en er is een opkomst van zg. superfruits. Heftige tropische fruitgeuren van mango, papaya, guave, ananas, naast andere gourmand ofwel eetbare ingredienten als chocola, koffie en dergelijke.
De wow-factor wordt weer steeds belangrijker.
Natuurlijk laten de classics zich ook niet onbetuigd, juist om het unieke, magische, artisanale karakter te onderstrepen en het daarbij op te nemen tegen de hausse aan celebgeuren, waaraan zeker inde US nog altijd maar geen einde aan lijkt te komen. Hoewel….de twee kampen verdedigen hun territorium met steeds meer vuur. Gelooft de een dat celebgeur, designerparfum en miniverpakkingen belangrijk worden, de ander gelooft dat het allemaal beter wordt als er minder introducties per jaar komen (het zijn er nu honderden), meer focus op parfum maken als kunst en het verspreiden van de waarlijke magische boodschap van het reukwater.
Vooral van dat laatste zijn wij groot fan. We maken nu een reeks parfumfilms waarin enkelvoudige ingrediënten aan bod komen. Bekijk hier onze film over de Omanthus bijvoorbeeld.
Ondertussen nemen we nog een slokje van de heerlijke old skool eau de colognes die zich dit voorjaar met groot genoegen aandienen. Er kan ons niet genoeg alcohol in zitten:-)
Lees ook: Summervibes, sprankelend blauw en helder groen in geur en kleur
Lees ook: Jean-Claude Ellena’s parfum Vanille Galante is vooral een waanzinnig boeket lelies
Bekijk ook op BeautyJournaal TV: De nieuwe lentegeuren voor 2009