Dit psychologische verschijnsel wordt ook wel de Lipstick Theory genoemd. Als mensen door een recessie (of oorlog) moeten bezuinigen dan doen ze dat het eerst op dure, luxe goederen. Omdat ze wel gewend waren aan die luxe, proberen ze daar nog iets voor terug te krijgen en zoeken ze het in goedkopere spullen die nog wel een luxe waarde vertegenwoordigen. Voila; de lipstick en de geur, want beiden betaalbaar en zeker indien het een luxe merk betreft, ook nog omgeven met het luxe aura dat de consument zo koestert.
Zo kun je jezelf ook in moeilijker tijden nog verwennen. Toch verwachten analisten dat ook de cosmetica industrie niet beschermd zal blijven tegen het financiele fiasco-virus, juist omdat er nu zoveel koppen rollen in het witte boorden circuit, waar traditioneel veel geld zit en de drang naar het kopen van luxe producten zeer hoog is.
Draaide de US industrie in 2007 nog met een plus van 17%, aldus marktonderzoeksbureau Mintell, voor 2009 durft men nog geen voorspellingen te doen. Maar een ding is zeker: een lipstick van 100 dollar (waar kocht je die uberhaupt??) zal men nu niet meer gauw kopen, wel eentje van een tientje of twee….