..

00:00 - 00:00
luistertijd 00:00 - leestijd 00:00

Nivea for Men heeft onlangs een restyling ondergaan. Geen nieuwe producten, maar wel een nieuw jasje en een nieuw (marketing) verhaal.  Om ons eerst het een en ander bij te brengen over de nieuwe behoeftes van de man, gaf de bekende trendwatcher  dr. Carl Rohde een korte trendpresentatie.

Trend 1: Stress Society

Carl Rohde vertelde ons wat er de afgelopen jaren is gebeurd met ‘de man’.  En dit verklaart uiteindelijk ook waarom mannen steeds meer met hun uiterlijk bezig zijn en de markt voor mannencosmetica blijft groeien. De eerste trend die Carl Rode omschreef was de stress society. We leven steeds meer in een  24uurs economie waar alles draait om werk, carrière maken en je leven zo goed en efficiënt mogelijk organiseren.  Daarbij zijn we ook een freelance-cultuur aan het worden. Steeds meer mensen beginnen voor zichzelf zodat ze hun eigen tijd kunnen indelen. We denken hierdoor minder stress te hebben dan wanneer we voor een baas werken, maar uiteindelijk blijk jezelf de meest venijnige baas te zijn.  Onregelmatige werktijden worden steeds normaler en normaal ontbijten doen we al heel lang niet meer. Kortom; we leven in een stress-economie.  Uiteindelijk zorgt deze trend weer voor een nieuwe trend in mannenland namelijk: help mij ontstressen!  Het is een droom voor mannen om even helemaal niets te hoeven doen. Sleep is the new sex, wordt er ook al wel geroepen ( verklaart ook meteen waarom manlief steeds vaker ‘hoofdpijn’ heeft in bed).  Adverteerders springen hier handig op in met ontstresscampagnes waarbij mannen bijvoorbeeld heerlijk in bad vol schuim liggen. En ook met producten die snel en efficiënt werken waardoor er meer tijd over blijft om te rusten.

Trend 2: The construction of female guys

Dan is er nog een andere trend waar wij vrouwen alles mee te maken hebben. Vrouwen hebben de afgelopen jaren steeds meer macht gekregen en zijn economisch onafhankelijk. Waren we vroeger al blij met een man die ons en de kids kon onderhouden, tegenwoordig is het eisenpakket van de vrouw steeds hoger. Voorheen waren het alleen  de mannen die naar vrouwen keken ( denk sexy bikinimodellen op auto’s),  nu vrouwen steeds machtiger worden kijken ze ook terug. Zie het als een soort pin-upalisering van de man.  Omdat mannen zich steeds bewuster worden van de kritische blikken van ons vrouwen willen ze beter voor de dag komen. Enerzijds passen ze zich aan door een betere verzorging, maar tegelijkertijd willen ze wel die stoere vent blijven.  Rohde omschrijft het als volgt: metrosexueel zijn is tegenwoordig noodzakelijk maar het testosterongehalte moet wel hoog blijven. Want watjes vinden vrouwen ook niet aantrekkelijk. Ja, die mannen van tegenwoordig hebben het maar moeilijk!!

Trend 3: Masters of impression management

Tot slot stipte Carl Rohde nog een kleine trend aan met de naam: Masters of impression management.Wat zoiets betekent als: het is als man zijnde cool om te weten dat je er goed uitziet. Mannen mogen ook best genieten van zichzelf en hun eigen lichaam. Ze worden door typische mannenbladen als FHM ook uitgenodigd om steeds beter naar hun lichaam te kijken door beautyreportages ( ook over specifieke problemen als haaruitval en acne etc.) en stoere modefoto’s.  

Conclusie: dit alles zorgt er dus voor dat de markt voor mannencosmetica groeit. Mannen willen hun eigen verzorgingsproducten die er mannelijk uitzien, want vrouwenproducten gebruiken is tenslotte iets voor mietjes. Daarbij moeten de producten goed werken en gemakkelijk en snel te gebruiken zijn. En al deze informatie heeft Nivea dus verwerkt in hun re-styling. De producten zitten nu verpakt in tubes met handige pompjes, er wordt duidelijker op de verpakking beschreven waarvoor het product bedoeld is en het de producten hebben een nieuw eigentijds design.

Lees ook