1. Multi-Tasking, geldbesparende producten
Denk aan producten die meerdere functionaliteiten hebben, zoals in the US het geroemde Joey New York’s Quick CTSM2, een all-in-one toner, scrub, cleanser en masker. Niet alleen goed om de huid in conditie te houden maar ook je portemonnee te ontzien. Ook samengestelde facial kits doen het goed, om thuis je spa te creeeren.
2. Dokters die aan name-dropping doen
Dermatologen als Murad, Perricone, Wexler en Brandt staan in de voorhoede van een nieuwe generatie artsen die er niet meer voor terugdeinzen om zichzelf te promoten: niet alleen als de beste dokters voor je huid en je ziel, maar ook om je hun eigen smeersels aan te bieden. Het is HOT (!!) om je eigen producten uit te brengen. Ook in Nederland is deze tendens langzaam maar gestaag groeiende. Er zijn ook al tal van websites waarin chirurgen en huidartsen zichzelf promoten. Hannah Hakze was een van de eerste Nederlandse huidtherapeuten die zichzelf met producten en behandelingen op de kaart zette, in het buitenland doen steeds meer huidtherapeuten en schoonheidsspecialisten dit. Wie volgt in Nederland?
3. De helende kracht van edelsteen….
Goud, zilver en zelfs platinum (La Prairie!) lijken al niet meer mee te tellen, het is edelsteen wat de klok slaat, niet alleen om mee te masseren maar vooral om te verwerken in cosmetica. Vooral in spa’s schijnt het wonderen te doen. In Nederland kennen we de makeup van Mieke Roovers en natuurlijk de make-up die zij ook deels ontwierp voor Rituals. Eedelsteenpoeder is het nieuwe mineraal. Glanst lekker, mooi van kleur, en vooral ook erg fijn van verhaal. Een beetje magie helpt om de dag door te komen…..
4. Voeding!
Voeding wordt de nieuwe cosmetica, let maar op. Biologisch geteelde voeding, cremes met probiotica (denk aan Genifique van Lancome, maar in de US ook merken als Bioelements en Nude en in Japan Revecy en natuurlijk cremes waarin moleculen uit voeding zijn verwerkt. Zoals tomaat in Ella Bache.
5. Het anti-oxidant kan niet stuk
Vitaminen a, c en e zijn inmiddels ordinair. Een beetje merk strooit met thee extract, edelweiss, resveratrol, en tal van nieuwe exotische vruchten verschijnen straks ten tonele als brengers van heilzaamheid voor de huid.
6. De zonnefilter controverse
Zijn minerale filterdeeltjes echt te klein voor de huid, omdat er nanotechnologie is gebruikt, waardoor die deeltjes in het lichaam gaan zwerven en uiteindelijk ook in het milieu, waar ze niet meer uit te verwijderen zijn? Zijn synthetische filters ook taboe omdat ze allergische reacties kunnen veroorzaken? Zijn anti-oxidanten uit planten straks het nieuwe filter? Deze zomer zullen de discussies weer oplaaien. Ook op BeautyJournaal, dat de debatten over de kansen en gevaren van zonnefilters op de voet volgt.
7. Sulfaat vrije shampoos
Shampoo zonder sodium laureth sulfate (SLS), een schuimmiddel is slecht voor huid en haar, het droogt onnodig uit en werkt daarmee overgevoeligheden alleen maar in de hand, zo zeggen tegenstanders en aanhangers van het natuurlijke verhaal. Menig lijn komt daarom ook al met sulfaat vrije producten. Veronderstel zeg, je wilt de publieke opinie niet tegen je hebben. Wees hem maar voor, ook al zijn de bewijzen minimaal, je toert gewoon mee op deze fabeltrein. Grote stijgers zijn nu Leonor Greyl (erg lekker trouwens!) en Sumbody.
8. Organic Panic
Terwijl sommige merken een gevecht moeten leveren om uberhaupt voor een zo gewild keurmerk dat het ecotintje onderstreept, in aanmerking te komen en parabenen en andere synthetische stoffen uit de formules gooien en hun verpakkingen duurzaam maken, bekijken andere merken rustig of ze A) wel groen willen zijn, B) welke kleurschakering binnen het groene spectrum ze willen gaan aanhangen. Het groene gezicht kent namelijk vele gradaties en met elk van hen kun je de consument wel om de tuin leiden, danwel verleiden. Daarbij vullen wij als Hollandse experts aan dat het hard nodig dat is GROEN gewoon KEIHARD gedefinieerd moet gaan worden, en wellicht gaat NaTrue in Europa daarbij helpen.
9. De hammam is HOT
Spa-expert Dirk Jan Meijer heeft het goed voorzien, binnen het spapalet is de hammam the next bing thing. Vooral in Amerika, maar ook in Europa zien we talrijke nieuwe initiatieven, van badhuizen tot producten. Omdat in een hammam minder intenstief gebruik wordt gemaakt van personeel dan in gewone spa’s, ziet men het ook als een interessante recessieproof ontspanningsactiviteit.
10. Harde wetenschappelijke feiten verkopen
God wat zijn we het daar mee eens. Ook wij dragen vooral merken en producten een warm hart toe die het lef hebben om de wetenschappelijke bewijzen op tafel te gooien en zich niet te verbergen achter gebakken lucht. Wij weten dat dit extra intellectuele inspanning, geld en tijd vraagt, maar he, dan heb je ook wel wat, zeker in tijden van recessie. Wie dan nog met flappen strooit wil wel waar voor haar geld hebben. Nu maakt al die evidence based informatie het niet makkelijker voor pr-mensen om de boel over te brengen bij redacteuren en uiteindelijk consumenten – van het weekend klaagde nog een mevrouw op mijn beautyspreek uur dat de boodschappen steeds ingewikkelder worden – maar he….daar heb je ons van beautyJournaal voor! Wij maken het verschil tussen feit en fabel en leggen uit wat uitgelegd moet worden. Dat is ook de taak van een beautyjournalist vinden wij, naast het trendspotten en genieten van alle producten.
Wie ons nodig heeft voor een lezing, een training, of gewoon even goed bijgepraat wil worden (ook erg aanbevelenswaardig voor al die jonge meiden op de schoonheidsspecialiste-opleidingen (!), kan ons altijd bellen voor consult. Het is onze passie.
Lees ook:
Artsen doen aan personal branding via Internet
Monique spreekt over voeding op haar beautyspreekuur op de New Beauty beurs
Nutricosmetics zitten in de lift
Probiotica om te drinken of te smeren?
Over nanotechnologie en anti-oxidanten als nieuwe zonnefilters
Het nut van sulfaatvrije shampoo