Luid en overenthousiast krijgen we de Nederlandse maar in Italie wonende trendwatcher aan de telefoon. Heerlijk…druk een knop in en de prikkelende visies blijven stromen, we just love it! Maar goed, Antoinette, weet je het zeker, of is dit weer een mooi staaltje selffulfilling prophecy?
‘Ik ben er alert op geworden door de muziekindustrie, mannen als Pete Dogherty voor Cavalli en Keith Richards voor Louis Vuitton, beiden met veel eyeliner op de ogen. Het zijn klassieke merken die dit nu wel doen. Later zag ik de band Placebo op MTV, ook weer ontzettend opgemaakt. Tokyo Hotel, ook zo opgemaakt. Als je oog er dan op valt, zie je hoe zeer het al gewoongoed is bij muzikanten.
Zal het niet vooral tot zo’n creatieve scene beperkt blijven?
‘We zijn het gaan onderzoeken en kwamen ook bij bodydecoratie uit, de tatoe’s. Nu ook heel normaal…
Maar tatoe’s zijn alweer over het hoogtepunt heen, is nu zo volks….
‘Het is wel een signaal dat de man toe is aan decoreren, ze laten ook veel mooiere afbeeldingen maken. En wat dacht je van piercings, oorbellen en accessoires…..
Accessoires? Dat is zo metroman….dat is toch ook alweer uit? Het archetype woeste man komt toch weer terug?
‘Een man met eyeliner is heel sexy en ruig hoor, zoals we het nu gebruikt zien worden. Helemaal niet vrouwelijk. Dat gedoe rond wat gay is en wat niet interesseert me helemaal niet meer. Wij signaleren een mannelijk make-upgebruik en we vertalen dat nu ook in producten. Mannencreme is nu toch ook heel normaal? Kijk ook eens op luchthavens hoe groot het aanbod cremes en parfums voor mannen al is.
Maar wat is dan mannelijk? Meer tribal?
‘We denken niet meer zo. Male, female, fuck you…dat zag ik laatst op een T-shirts staan. Seksespecifiek denken is niet meer interessant. De inspiraties komen nu uit heel andere hoeken: de bloggers worden steeds bepalender, vooral zij die mensen fotograferen. Vroeger bepaalden stylisten de trends, nu zijn het de bloggers die de streetstyles binnenhalen. Alles is mixen en matchen volgens een heel eigen manier van doen.
Wat bedenk je nu dan voor cosmeticamerken?
‘We doen vooral tailormade projecten. Grote internationale merken tonen belangstelling voor onze visies, maar het zijn vooral nog de niches die met ons samenwerken. Maar men roept nu wel: ‘mannen, dat is het gewoon.’
Maar we horen al zo’n tijd dat mannen the next big thing zijn, we zien het alleen nog niet terug op straat en in investeringen vanuit de markt ook niet
‘Wij werken niet meer seizoensgericht, we kijken echt op de langere termijn. Dit ontwikkelt zich echt door, maar we zeggen er dan ook bij: maak geen aftreksels van vrouwenproducten, dan gaat het mis. Dus geen zwarte nagellak in een glazen potje, wij hebben voor mannen viltstiften ontworpen zodat ze op verschillende manieren hun nagels kunnen versieren, ipv alleen keurig gelakt. Of producten met kliksystemen zodat het makkelijk mee te nemen is. We zijn bezig met een lijn die we Markus noemen.
Lees ook:
Ook Carl Rohde gelooft in mannencrème
Van welke make-up houden de BN’ers?
Maakt cosmetica mannen onvruchtbaar?